Een luchtig debuutroman over het allerzwaarste onderwerp

Maaartje 28 februari 2023
Isaac & Egg is het debuut van Bobby Palmer, waarin de auteur verhaalt hoe Isaac een loodzwaar rouwproces doormaakt en daarbij het bijzondere figuur Egg leert kennen. De combinatie van een loodzwaar onderwerp met een luchtige, vaak zelfs komische toon, schrijfstijl en fantasie-elementen maken Isaac & Egg een uniek boek in dit genre.

Het boek beschrijft de verdrietige en moeilijke kronkels die met een rouwproces gepaard kunnen gaan, maar met de positieve noot van liefde, vriendschap, zorgzaamheid, hoop, depressie, verbeeldingskracht en vertrouwen. Ik kies daarbij bewust voor vooral woorden met een positieve lading, want dat is wat de auteur met dit boek laat zien. De situatie en mentale staat van Isaac is alles behalve positief door zijn zware verlies, maar het boek beschrijft het proces waarin die duisternis langzaam opschuift naar licht. De rol van Egg daarin is cruciaal, interessant en mooi weergegeven.

De luchtigheid om dit zware onderwerp te behandelen, voert de auteur naar mijn mening wel wat ver door. Hysterische typografie en zelfs een woordzoeker worden over de bladzijdes gestrooid zonder echt een goede functie te hebben. Het verhaal krijgt halverwege zelfs een detective-element, als er wat mysterieuze vragen worden geïntroduceerd en Egg plots wordt neergezet als een persoon met eigen gedachten over deze mysteries. Dat is jammer en het verhaal heeft dat niet nodig. Het leidt zelfs af en doet afbreuk aan de kracht van het plot.

Hoewel veel elementen in Isaac & Egg wat mij betreft afleiden van het verhaal en de boodschap, heeft de auteur ook prachtige contrasten en aspecten in zijn debuut weten te verwerken. Van de onthulling van het mysterie op het moment dat dit passend was bij het rouwproces van Isaac, tot mooie contrasten als het verliezen van grip op de werkelijkheid om terug te kunnen keren naar de echte wereld.

De originaliteit van het verhaal in combinatie met mooie contrasten en vondsten van de auteur heeft mij weten te raken, maar het detective-element en de wat overdadige luchtigheid heeft dusdanig afgedaan aan het plot, dat ik het boek toch maar drie sterren kan geven.

Meer recensies van Maaartje