Een Belg en zijn Japanse vriendin...

Maeve 29 juli 2021
Boeiend verhaal over een Belg die een Japanse vriendin heeft. Hij is smoorverliefd en zou het liefst met haar trouwen. Ze gaan samen in Japan wonen. Hij verbaast zich elke dag over de Japanse cultuur en gewoontes, en beschrijft dat heel vermakelijk, maar toch ook met een serieuze ondertoon. Ik had echt het idee dat ik wat opstak van de Japanse cultuur.
Het boek bestaat uit vrij korte hoofdstukken. Het leest makkelijk weg. De Belgische man is zelf de hoofdpersoon, we zien alles door zijn ogen. Zijn vriendin blijft wat mysterieus. Ik vroeg me af of de vriendin en haar familie niet wat karikaturaal neergezet waren - of waren het gewoon echte Japanners?
De Japanse stijl van communicatie die uit het boek blijkt vond ik wel heel mooi. Heel indirect, de hoofdpersoon noemt het puzzelstukjes die aangereikt worden. Je moet ze zelf leggen. Daarbij vergeleken zijn wij toch maar botteriken...

Meer recensies van Maeve