Leuk boek dat aanzet tot nadenken

Majonne 28 april 2024
In dit kinderboek van filosoof Stine Jensen, wordt ze geholpen door voormalig  politieagent Ellie Lust. Samen vertellen ze over wat wel en niet mag. Wie bepaalt dat? Is stelen altijd erg of soms iets minder erg? Liegen mag niet, toch, maar wat is dan een leugentje om bestwil.

Een ingewikkeld onderwerp, ook voor volwassenen, maar zeker voor kinderen bij wie het geweten nog niet helemaal ontwikkeld is. Echt iets om over na te denken. Er worden regelmatig vragen gesteld in het boek. Kinderen van verschillende leeftijden beantwoorden deze. Dat is leuk omdat het helpt zelf ook tot een antwoord te komen dat bij jou past.

Ellie Lust vertelt ervaringen uit haar werk , dingen die ze meemaakte als politievrouw. Dat maakt het levensecht en laat zien dat het niet zo zwart-wit is. Maar ook wordt er verteld wat de wet zegt of hoe de politie zijn werk doet. In verschillende hoofdstukken komt er van alles voorbij.

Ik dacht dat het een saai en droog boek zou zijn. Maar de speelse manier waarop het geschreven is en het gebruik van de illustraties vol humor erbij, maakt dit tot een superleuk boek. Ik las het vlot uit en het zette me aan het denken.

Meer recensies van Majonne