Bewust kiezen voor het moederschap

Marcia 03 december 2019

Met mijn 29 jaar heb ik precies de leeftijd dat De Vraag - Wanneer komen er kindjes? - me iets te vaak gesteld wordt. Het juiste antwoord heb ik niet paraat. Want ik weet gewoon nog helemaal niet of ik kinderen wil. Ik ben nooit het meisje geweest dat absoluut kinderen wil en tegelijkertijd ben ik ook niet anti-kinderen. Ik weet het niet. Toen ik ontdekte dat De twijfelmoeder over dit dilemma gaat, was ik meteen enthousiast. Volgens de achterflap is het boek van Patricia de Ryck een praktische en nuchtere gids voor een gegronde beslissing over het moederschap. "Wars van enig vooroordeel, gebaseerd op de ervaringen van de auteur, diepgravend onderzoek en talrijke interviews, is dit het boek dat elke vrouw zou moeten lezen voor ze besluit moeder te worden - of niet."

De-twijfelmoeder-2.jpg

Wel of niet moeder worden?

Steeds meer van mijn vriendinnen zijn moeder. Steeds vaker krijg ik enthousiaste telefoontjes van vriendinnen met het goede nieuws over hun zwangerschap. Om mij heen lijkt iedereen zwanger. Ik zie overal dikke buiken en ik heb geen idee wat de gepaste reactie hierop is. Hetzelfde geldt voor echo’s op Facebook en prachtige newborn foto’s. Ik ben blij voor mijn vriendinnen, maar of ik zelf moeder wil worden weet ik nog niet. Juist daarom sprak de thematiek van De twijfelmoeder mij enorm aan. Helaas was ik na het lezen een stuk minder enthousiast. Het boek gaf me het gevoel dat ik nu - direct na het lezen van de laatste pagina - een beslissing moet nemen. En daar heb ik helemaal geen zin in.

De Twijfelmoeder begint met een sterk voorwoord. Patricia de Ryck spreekt de lezer rechtstreeks aan en neemt je door herkenbare anekdotes mee in haar verhaal. Bovendien gaat ze ook heel duidelijk in op het doel van het boekje. Ze schrijft: Verwacht niet dat ik je een kant op stuur. De beslissing is écht aan jou. Oftewel, de schrijfster belooft objectief te blijven gedurende het boek en die belofte maakt ze waar.

"Zowel in intieme kring als daarbuiten wordt bewust en onbewust druk op je uitgeoefend als het gaat om het krijgen van kinderen. De hele maatschappij is gericht op het perfecte plaatje met vader, moeder en twee kinderen in de hoofdrol."

Na het voorwoord start het eerste deel van het boek 'De druk van buitenaf'. In vier korte maar krachtige hoofdstukken beschrijft De Ryck de manier waarop de samenleving jonge vrouwen een kinderwens lijkt op te dringen. In de hierop volgende honderd pagina's in het deel 'Twijfels: het geheim van een weloverwogen keuze' neemt de urgentie van het verhaal af. Er is veel herhaling, de teksten blijven oppervlakkig en het verhaal wist me niet te pakken.

De-twijfelmoeder-3b.jpg

Kinderen? In deze tijd?

Oftewel: ik vond De twijfelmoeder inhoudelijk tegenvallen. Anekdotes van vrouwen die wel of/geen kinderen willen worden afgewisseld met onderzoeken naar het ouderschap en het niet hebben van kinderen, zowel gewenst als ongewenst. Dat klinkt interessant, maar ik had niet het gevoel iets nieuws te ontdekken. Het was veelal algemene kennis aangevuld met verschillende ervaringen. Deze ervaringen blijven erg aan de oppervlakte, waardoor je er weinig informatie uit haalt. Aangezien ik in mijn omgeving naast moeders ook een aantal bewuste niet-moeders heb, zijn dit gesprekken die ik ook in het echte leven voer. Een boek was in dit geval dan ook geen meerwaarde. Helaas.

"Nederlandse vrouwen zijn gemiddeld 29,8 jaar als ze hun eerste kind krijgen."

Een positief puntje wil ik wel graag aanstippen: wanneer de auteur er cijfers bij haalt, zijn dit altijd de cijfers van zowel Nederland als België. Het is interessant om de verschillen te zien én fijn dat de Vlamingen niet vergeten worden.

Hoewel de thematiek van De twijfelmoeder erg interessant is, viel het boek me tegen. Ik vond het inhoudelijk niet diepgravend of vernieuwend genoeg. Qua schrijfstijl voelde het alsof ik een damestijdschrift in handen had, in plaats van een 'echt' boek.  Het is echter wel belangrijk dat een onderwerp als deze besproken wordt - er rust veelal een taboe op het (on)bewust niet krijgen van kinderen. Oftewel: een verdienstelijke poging om een onderbelicht onderwerp in de kijker te zetten.

De-twijfelmoeder-1b.jpg

Deze recensie verscheen ook op Boekvinder.be.

Meer recensies van Marcia