Gedichten uit het technisch onderwijs

Marcia 06 januari 2020

Mustafa Kör verbleef gedurende enkele weken als Dichter in Residentie op een technische school. Met zestien scholieren startte hij een uniek poëzieproject op, wat resulteerde in een bijzondere poëziebundel. Poëziejongens bundelt grappige en persoonlijke gedichten van scholieren uit het technisch onderwijs, aangevuld met werk van gewezen dichters als Ted van Lieshout, Delphine Lecompte, Ramsey Nasr, Menno Wigman, Tom Lanoye, Leonard Nolens en Mustafa Kör zelf. Ook de bijbehorende illustraties van Charlotte Severeyns zijn prachtig. Een ideale poëziebundel om cadeau te doen, zowel aan de poëzie-beginner als de liefhebber.

Poeziejongens-1.jpgPoeziejongens-4.jpg

Poëzie voor iedereen

In onze maatschappij bestaan er heel wat vooroordelen over de leerlingen van een technische school. Er heerst de perceptie dat zulke scholen 'moeilijke' werkplekken zijn voor docenten en dat de leerlingen lastig zijn. Werkvolk in spé, klaargestoomd om fabrieken te voeden. Het zijn scholen waar het geen sinecure is om over kunst en cultuur te komen praten – de prioriteiten liggen er elders. In de inleiding van Poëziejongens bespreekt Mustafa Kör die uitdaging die voor hem lag, maar vooral ook zijn grote hekel aan de uitdrukking 'laaggeschoolden'.

"Alsof scholieren die onder die zogenaamde noemer vallen minder waardevol zijn."

Dat is een mening die ik voor honderd procent met hem deel. Alleen al daarom kan ik een project als Poëziejongens niet anders dan een warm hart toedragen. Want waarom moeten schrijvers altijd hoogopgeleid zijn? Zoals Fikry El Azzouzi al eerder bewees met Mogen de wijze jongens winnen, gij weet zitten ook in het beroepsonderwijs vele literaire talenten. Als je hen maar weet te inspireren en de juiste handvatten aanreikt. En dat doen zowel El Azzouzi als Kör. Die laatste toont ons jong literair talent met deze prachtige bundel vol toegankelijke gedichten.

Poeziejongens-5.jpgPoeziejongens-2.jpg

De liefde, een kater en een wc

De thematiek van de gedichten in Poëziejongens is zeer breed. Sommige gedichten gaan over school en examens, andere over de liefde of het hebben van een kater. In een klasgedicht schrijven de jongeren gezamenlijk over de gevolgen van oorlog en de liefde tussen opa en oma.

Opa is oma beu
Dat gevoel is wederzijds
Toch kunnen ze niet zonder elkaar

Opa heeft de oorlog meegemaakt
Oma beleeft hem nu
Het blijven losse flodders

In diverse andere gedichten vond ik bovendien prachtige zinnen terug. Leander schrijft "de wereld is te ingewikkeld" en in een ander gedicht krijgt hij een dubieus compliment:

al gauw komt ze naar buiten met haar jas
ze zei dat ik haar deed denken aan de wc
al kan ik me nog steeds niet inbeelden waarom

Koning van de lach is wat mij betreft Ilias. Zowel om zijn gedicht 'Zaterdag 18 mei 2019 9:55' als 'Diploma?' moest ik luidop grinniken. Poëziejongens laat zien dat gedichten niet altijd zwaar op de hand moeten zijn of over moeilijke thema's moeten gaan. Juist het alledaagse van deze bundel maakt de gedichten herkenbaar.

Met Poëziejongens heb je absoluut een bijzondere bundel in handen. De lay-out en de illustraties zijn prachtig, terwijl de gedichten je op een nieuwe manier naar het dagelijks leven doen kijken. De combinatie van jong talent en bekende dichters geeft de bundel een frisse invalshoek. Een aanrader.

Poeziejongens-3.jpg

Deze recensie verscheen ook op Boekvinder.be.

Meer recensies van Marcia