Historische roman over de Cheapside-juwelen

Londen, 1912. Essie Murphy is erbij als er een bijzondere vondst wordt gedaan: een verzameling kostbare sieraden, de Cheapside-juwelen, wordt gevonden. Essie is de dochter van arme Ierse immigranten en moet maandelijks met weinig geld het hele gezin voeden, terwijl haar dronken moeder niets uitvoert.

In het heden in Boston wordt het achterkleinkind van Essie, journalist Kate Kirby, gevraagd om een artikel te schrijven over deze bijzondere verzameling sieraden. Ze maakt de reis naar Londen om de juwelen in het echt te bekijken en de geschiedenis te achterhalen.

Deze historische roman bevat veel verhaal- en tijdslijnen en als lezer spring je van de zeventiende eeuw naar begin twintigste eeuw naar het heden. De geschiedenis van de Cheapside-juwelen wordt uitgebreid verteld en je merkt dat de auteur goed onderzoek heeft gedaan naar dit historisch verhaal. De vele tijdsprongen halen wel echter de vaart uit het verhaal en voorkomen dat het boek een duidelijke rode draad heeft. Voor mijn gevoel miste ik hierdoor een duidelijk plot en kwam ik niet fijn in het verhaal.

De personages zijn wel erg prettig omschreven en vooral de hoofdstukken in Londen vond ik interessant. Je leest over de ontberingen die gezinnen toentertijd moesten ondergaan en hoe ze probeerden te overleven. Het verhaal van Essie kwam daardoor goed tot leven. Ook vond ik Kate een fijn personage. Als je van een historische roman met veel tijdlijnen en van een iets trager verhaal gebaseerd op ware feiten houdt, dan raad ik je dit boek aan. Ik geef het boek drie sterren.

Meer recensies van Maria (Yours truly, the Storyteller)