Indrukwekkend jeugdverhaal!

Engeland, begin Tweede Wereldoorlog. Petra en haar zus Mag wonen samen met hun ouders in een huisje langs de kust van Engeland. Hun vader is de vuurtorenwachter en vertelt zijn dochters verhalen vol magie over de zee. De vuurtoren is ‘hun kasteel’ en wordt bewaakt door de vier staande stenen die onderdeel zijn van een legende.

Als de oorlog begint, ziet Petra haar zorgeloze jeugd verdwijnen en scheurtjes ontstaan in hun hechte gezin. Ze ontdekt geheimen van haar familie en probeert iedereen bij elkaar te houden, maar als ze dingen ontdekt die ze liever niet hoopte te ontdekken, moet ze sterk zijn om de waarheid boven tafel te halen.

Dit is wederom een indrukwekkend en spannend jeugdverhaal dat belangrijke zaken aankaart vanuit het perspectief van een twaalfjarig kind. Ook al komen er vrij volwassen situaties in voor; deze worden geloofwaardig behandeld door de ogen van het kind. Het onderwerp is de Tweede Wereldoorlog. Het boek zoomt in op bepaalde historische gebeurtenissen, maar volgt verder een fictief verhaal dat wel met de oorlog te maken heeft.

De schrijfstijl is weer heel prettig en het boek is opgedeeld in korte hoofdstukken die goed te behappen zijn voor kinderen. De hoofdstukken eindigen veelal met een cliffhanger, zodat je graag verder wilt lezen. Je merkt dat de auteur een actrice is, want de tekst wordt heel beeldend neergezet zonder dat het langdradig wordt. Je leeft goed met de personages mee, ook al ben je niet van dezelfde leeftijd. Je wilt graag weten hoe het met dit gezin zal aflopen. Kortom, een jeugdboek dat geschikt is voor kinderen, maar dat zeker ook interessant is voor volwassenen.

Ik kan niet wachten op haar derde boek! Die zal ik zeker weer gaan lezen. Ik geef dit boek vier sterren.

Meer recensies van Maria (Yours truly, the Storyteller)