Hoe zit het nu eigenlijk met al die vrouwen in China?

Ik was vooral in het boek geïnteresseerd omdat het door Bettine Vriesekoop geschreven is. De bekende sporter. En ja, natuurlijk doet ze inmiddels andere dingen. Ik vond het bijzonder om te lezen hoe ze zich verdiept heeft in de Chinese cultuur. En toch ook af en toe de verwijzing naar sport, de olympische spelen in Beijing. Bettine neemt de tijd om ook de omgeving en de cultuur te beschrijven van de chinezen. Ze beschrijft kort de belangrijkste denkculturen in China en vertelt kort verhalen van legendarische Chinese vrouwen.

Het boek gaat over hoe vrouwen China veranderen. Maar vooral beschrijft het hoe de rol van vrouwen de afgelopen jaren veranderd is en wat dat betekent. We kennen vast allemaal de gebonden voeten. Maar wist je dat dat door Mao is afgeschaft? En dat toch op het platteland er nog generaties met gebonden voeten opgroeien?

Het land is vol contrasten: de oudere generatie met ingebonden voeten en de jonge generatie met hotpants en plateauzolen. Een gigantisch vrouwentekort vanwege de 1 kind politiek (overigens bedacht door een Nederlander…) maar ook duizenden Chinese plattelands mannen die niet aan de vrouw kunnen komen omdat ze niet met een hoger opgeleide, werkende vrouw willen trouwen. Mannen en vrouwen die wel anders leren denken, maar over het huwelijk nog steeds hetzelfde denken: de vrouw is onderdanig aan de man in het huwelijk, ze is afhankelijk van haar man, ze neemt geen initiatief. Want dat is haar nooit geleerd.

Bettine refereert veel aan andere schrijvers die ook veel over de chinese cultuur schreven: pearl S. Buck, Hendrik Ibsen, e.a. Als je nog meer wilt weten, dan kan je dus zo verder lezen.

Het is een goed toegankelijk boek om te lezen, geen moeilijke taal, alles wordt uitgelegd. Het boek leest vlot: het is een mengsel van verhaal, interview, research. Dat maakt het een mooi compleet boek. Een aanrader!

Meer recensies van Marianne van Berkel