Fijne verdere verkenning van de wereld

Een onmisbare verkenning van de wereld die Frank Herbert heeft gebouwd. Ecologisch gezien heel interessant. En waar je bij twee soms het gevoel had dat je 'er even doorheen moest', is dit wel weer echt een verhaal op zich.

Maar ik vond het niet mind blowing zoals de eerste. Wellicht dat de filmadaptatie onder de briljante regisseur wel de mooie dingen uit dit boek naar voren kan halen, wat ik er niet uithaalde.

Tijdens het lezen had ik de hele tijd het gevoel "als ik dit voor de tweede keer lees, snap ik deze tekst, nu lees ik er wel een beetje overheen als ik het na drie keer lezen niet snap". Het gevoel dat je een briljante filosofisch of ecologisch of psychologisch of neurologische verkenning in handen had, maar het gewoon nog niet kon zien omdat je te weinig weet van wat er in de hoofden van de hoofdpersonen afspeelt. Dat kan goed uitpakken, zoals in het eerste boek. In dit boek vond ik het te veel. Maar misschien was ik te veel afgeleid.

En ik vind nog steeds dat wat ik in me review over het vorige boek schreef: het lijkt alsof er sterke rollen zijn weggelegd voor vrouwen. Maar uiteindelijk zijn ze altijd of een heks, of labiel, of onderdanig.

Meer recensies van Marie-Claire (Redactie, De Vries Van Stockum)