Aanrader voor de échte fan. Wel even doorkomen

Als je de film en het eerste boek tof vond, wil je natuurlijk weten hoe het verder gaat. Dit boek is niet alleen een voortzetting van het verhaal, maar maakt ook meer dingen duidelijk uit het eerste deel. Dat vind ik er mooi aan.

Wel vind ik de hoofdpersoon, Paul, echt niet een persoon om mee te identificeren. Hij is eigenlijk heel naar. Dat is onderdeel van de rol die hij denkt dat hij op zich moet nemen. Maar ik ben zelf nog niet overtuigd van het feit dat dat beter is. Dat hij niet gewoon dingen kan laten zijn zoals ze zijn. Het idee dat de hele toekomst van hem afhangt, vind ik onbegrijpelijk. Maar wellicht moet ik het nogmaals lezen. Ik snap dat het geen "white man's burden" verhaal is. Dat lijkt wel zo aanvankelijk. Maar later blijkt niets minder waar te zijn. Alleen, dat het weer een mannelijk figuur is die de mensheid moet redden vind ik wel een beetje flauw. Er is slechts 1 sterke vrouwelijke figuur, Jessica. De rest draait allemaal om mannen. Vrouwen zijn in dit boek óf heks, óf labiel, óf onderdanig. En sommige zelfs een combinatie daarvan. Dat vind ik storend.

Meer recensies van Marie-Claire (Redactie, De Vries Van Stockum)