Een tijdperk. Een boek dat je gaat missen.

Toen ik dit boek uit had, was het alsof er een einde kwam aan een tijdperk. Het is zo'n intens lang boek, maar op een goede manier. Ik dacht op een gegeven moment: "oh dit is echt een heerlijk boek, jammer dat het dadelijk afgelopen is" en toen realiseerde ik me dat, hoewel het voelde alsof ik al een heel boek had gelezen, ik slechts op 1/10e van het boek was! Wat een heerlijk gevoel is dat, dat je al echt een band hebt met een boek, en dat je nog niet bang hoeft te zijn dat het uit is.
Je weet dat het een wraak verhaal is, dus in die zin is het voorspelbaar, maar toch ook niet. Want je weet niet hoe de wraak gepland is, en hoe het gaat uitpakken. Het boek is een soort weef- of vlechtwerk, dat begint met drie draadjes, en steeds prachtiger en ingewikkelder wordt. Ongeveer op 1/3e van het boek merk je dat langzamerhand de draadjes zich in laten nemen, zich laten afronden. En het eindigt weer keurig zoals het begon. Zonder losse eindjes.
Ik ben echt gek op dit boek. Het is zo'n boek waarbij je halverwege een soort stamboom gaat uittekenen achterin het boek. Een boek dat je gaat missen als het uit is.

Ik las overigens de unabridged versie (daar zijn er niet veel van) van Penguin. Ik weet niet hoe de abridged versie is. En volgens velen is deze Penguin editie de beste vertaling.

Meer recensies van Marie-Claire (Redactie, De Vries Van Stockum)