Indrukwekkend mooi geschreven.

Marijo Bakker 04 oktober 2020
Voor als ik er niet meer ben.
Auteur: Rebecca Ley
Vertaling: Ineke Lenting
Uitgeverij: Nieuw Amsterdam
Verschijningsdatum oktober 2020

De boek mocht ik vooruitlezen van uitgeverij Nieuw Amsterdam met namen Susanne van Leeuwen hartelijk dank hier voor.

Over het boek:
De cover is heel mooi en aantrekkelijk.
De titel bezorgt een beetje kippenvel maar ook heel uitnodigend. Wat heeft de hoofdpersoon te melden.
Schrijfstijl vind ik heel mooi, duidelijk, op één of andere manier voelt het berustend.
Indeling van het Verhaal is overzichtelijk op gedeeld in hoofdstukken van tijden. Silvia’s handleiding, Toen, en Nu. Dat maakt het verhaal heel overzichtelijk.
Het verhaal, flaptekst:

Een betoverende roman over liefde die voortleeft
Sylvia heeft nog maar weinig tijd. Binnenkort bestaat ze alleen nog in de herinnering van de mensen die van haar hielden. Omdat ze weet dat haar man Paul dan hulp nodig zal hebben, begint ze een handboek voor hem te schrijven, voor wanneer ze er niet meer is. Over hoe om te gaan met de woedeaanvallen van hun zoontje, en wat hij hun achtjarige dochter kan geven wanneer ze jarig is. Ook kleine dagelijkse momenten uit hun gezamenlijke leven tekent ze op, om dat geluk te vereeuwigen. Maar om helemaal eerlijk te kunnen zijn moet ze een geheim uit haar verleden onthullen.

Mijn bevindingen:
Een boek is indrukwekkend mooi geschreven. Het is duidelijk, er worden geen doekjes om gewonden. De auteur is recht voor zijn raap. Is dit boek fictie of non fictie? Jullie, lezers, mogen het zeggen. Al lezend word je meegenomen in het hectische leven van Silvia dat compleet op zijn kop komt te staan als ze hoort dat ze niet lang meer te leven heeft. Daarom schrijft ze een handleiding voor haar man Paul. Het wordt een heftige handleiding. Waar in je wordt meegesleept in het leven van Silvia. Paul krijgt daar in handvaten om met zijn gezin om te gaan maar ook dingen te lezen die hij misschien liever niet geweten had.

Conclusie.
Het is een prachtig boek, mooi duidelijk geschreven. Je wil door lezen. Maar het komt ook wel heftig binnen, zodat ik af en toe even gestopt ben om alles tot me door te laten dingen.
Zeker een boek dat je “moet”lezen.
Een aanrader.

Meer recensies van Marijo Bakker