Zeg me dat ik oké ben

marinebossu 07 november 2019
Ik heb dit boek bewust zelf gekozen omdat ik wat meer te weten wou komen over mensen die met perfectionisme of faalangst worstelen. Ikzelf ben ook iemand die heel perfectionistisch is en dat kan soms toch wel doorwegen. Niet alleen voor mezelf maar ook voor de mensen rondom mij.
Ik had nog nooit gehoord over dit boek of kende ook niemand waarvan ik wist dat ze dit boek al hadden gelezen. Mijn verwachtingen waren wel best hoog , ik hoopte om er veel van bij te leren en te weten van te komen.

Kleuters met faalangst. Leerlingen die volledig blokkeren tijdens de examens of tijdens toetsen. Maar ook bekwame , waardevolle medewerkers die een burn-out krijgen omdat het hen allemaal te veel is. Deze dingen hebben allemaal te maken met perfectionisme of bevestegingsdrang.
Marcel Hendrickx legt perfect uit wat perfectionisme inhoud. Hij vertelt niet alleen over wat perfectionisme of bevestegingsdrang is maar geeft ook voorbeelden van mensen met bepaalde problemen.
Voor mij was het boek van het begin tot het einde boeiend. Ik heb er heel veel uitgeleerd want hij vertelt je exact wat je eraan kunt doen en wat de mogelijke gevolgen ervoor zijn.
Vervolgens had ik nog nooit eerder iets over dit gelijksoortig thema gelezen. Voor mij was dit boek ook confronterend want ik herkende mezelf er ook in.
De biografie was precies gestructureerd zoals ik had verwacht; ordelijk , duidelijke titels, opsommingstekens... Dat was dan ook wel aangenaam om te lezen. Je wist duidelijk over wat je aan het lezen was. Het was zeker geen voorspelbaar of moeilijk boek. Doordat ik mezelf in het boek herkende bleef ik er geïnteresseerd in en was het boek vlot leesbaar.

Vandaar is het dus ook zeker een aanrader voor adolescenten van mijn leeftijd of andere leeftijdsgroepen die met hetzelfde probleem worstelen. Marcel kijkt op een heel andere manier naar perfectionisme dan wij doen, dat zorgt ervoor dat ons beeld automatisch ook zal veranderen. Het is een heel leerrijk boek die je een ander beeld van perfectionisme geeft.

Meer recensies van marinebossu