De heksen van Hallumseput

Marjo Heijkoop 25 september 2015
Wat is er goed aan dit boek?
Het is een verhaal waarin verschillende gebeurtenissen uit de geschiedenislessen en de aardrijkskunde lessen van school bijeen komen. Een verhaal over heksen in de tegenwoordige tijd, op een eiland dat steeds verdwijnt. De achtergrond daarvan wordt gegeven. Twee kinderen helpen met het oplossen van de problemen. Het is een verhalend boek met een grappig verhaal.

Wat is er niet goed?
Niet goed is dat het boek niet echt heel spannend is geschreven. Het is ondanks dat het verhaalt over gebeurtenissen waarin kinderen zich goed kunnen inleven, toch wat afstandelijk gebleven. Dat komt volgens mij door de schrijfstijl.

Commentaar
Het boek lijkt mij vanuit de redenering van een volwassene over de belevingswereld van basisschoolkinderen te zijn geschreven. Sommige personages zijn tamelijk cliché . Een kapitein met een houten been, heksen, een man die aan wegen werkt, een nieuwsgierige journalist en een burgemeester. Het gebruik van het mobieltje werd op den duur vervelden, maar leuk is wel dat de heksen steeds een ander voorwerp gebruiken om te telefoneren.
Het onderwerp van het Waddeneiland dat steeds verschuift en dat dertien heksen dat geheim willen houden vind ik leuk gevonden . De uitwerking vind ik minder goed.

Tekstanalyse
Tekst voor gevorderde lezers, niet ingedeeld op AVI niveau.

Meer recensies van Marjo Heijkoop