Een verhaal vol geheimen maar vooral vol zorg en warmte voor een kind!

MarleenVdB 21 oktober 2021
Mara van den Berghe is psychologe en is maar al te blij als ze een opdracht krijgt, weg van huis, weg van Victor met wie de relatie fout liep.
De opdracht komt van Annelie van praktijk De Kern. Mara zal gedurende een maand Annabelle, een problematisch kind van 9 jaar observeren, diagnosticeren en een therapieplan opstellen.
Annabelle woont samen met haar familie en personeel in huis ten Have, op een uitgestrekt landgoed in het Noorden van Nederland. Het gebouw was lang geleden een psychiatrisch ziekenhuis voor vrouwen.
Al van bij haar aankomst voelt Mara een merkwaardige sfeer en naarmate ze contact heeft met de verschillende bewoners ondervindt ze een negatieve energie, een kille en dreigende sfeer, een latente vijandigheid.
Het kind Anna(belle) vertoont onaangepast en onvoorspelbaar gedrag en Mara’s rol is niet echt duidelijk. Wordt ze gezien als gouvernante? Als opvoedster? Als …
De familie met ‘Mamère’ aan het hoofd is bijzonder complex.
Waar is de vader van Anna? Hoe zit het met de moeder? Wie heeft haar eigenlijk aangeworven? Waarom is Eline zo weinig te zien? Wat is de rol van oom Richard? En dan nog heel wat huispersoneel, met wie de contacten ook afstandelijk en afgemeten zijn. Er heerst een rigied protocol.
En dan is er Thomas, de student psychologie die een zeer goed contact heeft met Anna. Kan hij een bondgenoot worden?
Annabelle is een kind met ‘littekens’, opgelopen ergens 3 jaar geleden. Maar wat is er dan gebeurd? Mara wil dit grondig onderzoeken en duikt in het familiesysteem. Volgens haar ligt daar ergens de oorzaak van de problemen van Anna. Ze doet dit zeer bedachtzaam want iedereen heeft blijkbaar geheimen die angstvalig worden afgeschermd. Dankzij het archiveringswerk van Thomas kan ze toch dieper graven en valt ze van de ene verrassing in de andere.
Suzanna Esther schrijft heel beeldend zodat we alles en iedereen zo voor onze ogen zien en meegezogen worden in het huis en de omgeving, samen met Mara. De karakters komen haarscherp aan bod.
Dit is een boek dat je niet kan wegleggen, niet alleen om het verhaal maar ook omwille van zijn vele diepgaande thema’s. Het gaat over relaties, over familiesystemen en -traditie, over man-vrouwrelatie, over machtsverhoudingen, over standen en rangen … Maar het gaat vooral over verbondenheid, over warmte en genegenheid voor dat kleine meisje dat beschadigd is.
Vandaar kan je dit boek gerust kwalificeren als psychologische thriller. Het verhaal is zorgvuldig opgebouwd en leidt ons uiteindelijk naar een verrassend einde.
Dit boek krijgt van mij 5 sterren!

Meer recensies van MarleenVdB