Kamp Alpha, een verhaal van verbondenheid!

MarleenVdB 22 maart 2021
Wie Kamp Alpha 2020 las, zat met grote honger te wachten op Kamp Alpha 2021.
In Nederland woedt een bacterie die zou veroorzaakt zijn door dieren. In kamp Alpha, de pestmeester lazen we dat alle dieren moesten worden afgemaakt. Er werd weliswaar ergens een kamp ingericht waar mensen met dieren naartoe vluchtten.
Zo ook Lisette en Arjen, de hoofdpersonages. Na een bewogen en gewaagde tocht van het ene naar het andere kamp komen ze terecht in een nieuwe wereld. Een zeer gedisciplineerde, gestructureerde wereld met een hiërarchie die ons doet denken aan een dictatuur. Hoe gaat het verder met hen en waarom is Arjen ineens zo verward? Waar zijn ze in godsnaam terechtgekomen? Wat een bevrijding moest worden, zeker ook voor hun huisdieren lijkt niet wat het is.
Dit is het vervolgverhaal van Li en Arjen, maar ook van Maan en Danielle, dochters van een vooraanstaand Nederlands politicus. Zij verblijven ook in dit kamp. Daarnaast heb je de wetenschapper Warner en de politica/tandarts Sofie en heb je de daklozen die hopen om hier uiteindelijk een betere wereld te vinden. Ieder speelt zijn/haar rol en hun respectievelijke verhalen worden in een meeslepende en heldere schrijfstijl neergezet.
Het boek bevat heel veel lagen. Het gaat over vriendschap en samenhorigheid tussen lotgenoten, verbondenheid, zorg, liefde voor de dieren. Het straalt hierdoor heel veel warmte uit.
Het gaat over discipline, structuur, macht, dictatuur, druk, dreiging, onevenwicht …
Het gaat over vrijheid en zelfbeschikking, zo evident voor elk van ons …
Dit verhaal gaat vooral over menselijke relaties en is psychologisch sterk uitgebouwd. De evolutie in de karakters en de onderhuidse constante spanning maken het boek superboeiend. Mijn score van waardering is dan ook hoog.
Ik heb beide boeken zeer graag gelezen en zal in de toekomst Suzanna Ester zeker en vast blijven volgen.

Meer recensies van MarleenVdB