Niet alleen voor Parkinson-patienten en hun omgeving

Marlen Visser 09 november 2019 Auteur
Mrs. P, is een boek dat niet alleen aansprekend is voor Parkinson-patienten en hun omgeving, het is een boek dat iedereen zal raken.
Dominique laat je in haar geheel eigen schrijfstijl glimlachen, zorgt voor herkenning van hersenspinsels die iedereen zo nu en dan ervaart en geeft je en passant een paar bijzondere levenslessen mee.

Het boek leest als een trein. Dominique schrijft openhartig en schuwt niet om regelmatig in de spiegel te kijken en tot de conclusie te komen dat ze weer eens in een hardnekkige valkuil is gestapt. Juist hierdoor is Mrs. P. een boek dat zorgt voor herkenning. Als je Dominique niet persoonlijk kent, zul je na het lezen van haar boek het gevoel hebben dat een goede vriendin haar bijzondere en alledaagse ervaringen met je heeft gedeeld.

De episode van het overlijden van haar 34-jarige broer neemt een aparte plek in in het boek. Ook al ken ik het verhaal, het hier zwart op wit nog eens lezen is opnieuw hartverscheurend. Je hoopt zoiets nooit te hoeven meemaken. Het bijzondere is dat juist haar zieke broer degene was die anderen de kracht gaf om door te gaan. Diezelfde kracht lees ik terug in hoe Dominique met haar ziekte omgaat.

Tenslotte nog een mooie vondst van de schrijfster: ze heeft het over 'Truus', het stemmetje in haar hoofd dat vindt dat ze altijd sterk met zijn, zich moet bewijzen en door moet gaan. Op pagina 167 schrijft Dominique: Truus is mijn gaspedaal, Mrs. P de rem. Allemaal handige onderdelen, maar ik ben de bestuurder.

Mrs. P. heeft mij op vele manieren geraakt en zal dat ook met jou doen. Lezen, dit boek!

Meer recensies van Marlen Visser