De ongemakkelijke lessen van Mrs P.

De ongemakkelijke lessen van Mrs P.

Rank 456 Gelezen 2 Aan het lezen 0 Wil ik lezen 4 Favoriet 0 Recensies 2
'Het is allemaal wel veel hè,' zegt de parkinson-verpleegkundige. Leuke vrouw, rossige krullen, open, vriendelijk gezicht. Ze zegt het op precies de juiste toon. Wel meelevend, maar niet druipend van medelijden. Daar ben ik blij om. Medelijden krijg ik al genoeg de laatste jaren, en ik kan er niet altijd even goed mee overweg.
Als journaliste Dominique Prins-König in 2018 hoort dat haar fysieke klachten veroorzaakt worden door de ziekte van Parkinson, is dat een donderslag bij heldere hemel. Haar bestaan staat op zijn kop. In een Facebookpost vertelt Dominique familie en vrienden over de komst van 'Mrs P'.
Hoe leer je omgaan met een chronische, progressieve aandoening? Focus je op de dingen die niet meer kunnen? Of kijk je naar wat je nog wel kunt? Accepteren of struisvogelpolitiek? Het blijkt geen eenvoudige taak. Pillenleed, zelfhulpboeken, werk, gezin; Mrs P. roept de ene na de andere uitdaging op. Confronterend, rauw en met de nodige humor doet Dominique in dit boek verslag van haar nieuwe leven: een leven waarin Mrs P. niet meer is weg te denken.
De buurman van 83 blijkt parkinson te hebben. Als ik het nieuws thuis meedeel, is de algemene vraag: wat is de ziekte van Parkinson eigenlijk? Iets met bibberende oude mensen, dat weten we alle vier wel. Maar verder? We hebben werkelijk geen idee. Ik Google op 'parkinson symptomen'. Van de resultaten die op het scherm tevoorschijn komen moet ik een beetje lachen: 'Haha, volgens mij heb ik ook parkinson!' Wat ik tegenkom is namelijk een exacte opsomming van mijn eigen klachten. Maar ik ben pas 49. Natuurlijk heb ik geen parkinson!
Over de auteur
Dominique Prins-König (1969) schreef honderden artikelen over onder andere gezondheid, voeding, opvoeding, relaties en psychologie. Als freelance journalist werkt(e) zij onder meer voor Algemeen Dagblad, De Persgroep, Vriendin, Santé, Libelle en Wij Jonge Ouders. In oktober 2009 verscheen haar eerste boek: De kinderen? Die merken er niets van! waarin volwassenen vertellen over de echtscheiding van hun ouders. In 2010 verscheen het schokkende relaas over een Somalisch meisje: De onzichtbare dochter. Dominique is getrouwd en heeft twee (jong)volwassen zoons.
Mens & Maatschappij
Elmar B.V., Uitgeverij
15 oktober 2019

? Bestel dit boek bij Libris.nl Bestel het boek vanaf € 18,99

Lezersrecensies (2)

Niet alleen voor Parkinson-patienten en hun omgeving

door: Marlen Visser 1 like
Mrs. P, is een boek dat niet alleen aansprekend is voor Parkinson-patienten en hun omgeving, het is een boek dat iedereen zal raken. Dominique laat je in haar geheel eigen schrijfstijl glimlachen, zorgt voor herkenning van hersenspinsels die iedereen zo nu en dan ervaart en geeft je en passant...

Boeiend verhaal

door: EMBV 1 like
Een boek over de aandoening Parkinson. Een aandoening waar ik wel van gehoord heb maar niet veel van wist. Na het lezen van dit boek weet je beduidend meer… Het boek gaat over Dominique Prins, die op haar 49e de diagnose krijgt ” Parkinson”. Door de auteur afgekort tot Mrs. P. Wat volgt...