Zet je aan het denken

Marlinda09 05 juli 2020
Vaak merk ik dat ik mij laat leiden door verwachtingen van anderen en dat ik bij de keuzes die ik maak mezelf afvraag wat anderen ervan zouden vinden. Door dit boek te lezen hoopte ik wat tools te krijgen die ik in de praktijk zou kunnen toepassen, zodat ik me hier minder van aan zou trekken en me hier minder door zou laten tegen houden. In het begin moest ik erg wennen aan de schrijfstijl, ik had een wat serieuzere, zakelijke toon verwacht. In het boek wordt veel gebruik gemaakt van metaforen. Zo worden mensen vergeleken met dieren die in een kooi zitten, we worden afgericht doordat we ons gaan gedragen naar de maatstaven van anderen en doen wat de wereld van ons verwacht. Dit kwam wel even binnen. Het heeft me aan het denken gezet en ik heb mezelf vragen gesteld als: “Wil ik deze dingen echt, of wil ik het omdat anderen het van mij verwachten?” en “Wie ben ik echt en waar word ik gelukkig van?”. Het boek heeft me heel erg geholpen om weer bij mijn eigen kern te komen, om mijn gevoel te volgen en los te laten wat andere mensen vinden en verwachten. Geen gemakkelijke opgave, maar wel een mooi proces. Wat ik erg fijn vind is dat het boek bestaat uit veel korte hoofdstukken. Daardoor pak ik het boek wat sneller en kan ik makkelijk even een paar bladzijden lezen. Een mooi citaat uit het boek wat me erg is bijgebleven: “Ik wil dat de rest van je leven jouw idee is.”

Meer recensies van Marlinda09