De Italiaanse dochter

Marloes 05 februari 2023
Piëmont, 1937. Wanneer de 12-jarige, talentvolle Estee na een optreden als ballerina Felix ontmoet, hebben ze meteen een klik. Maar haar moeder verbiedt iedere afleiding die in de weg zou kunnen staan van haar weg naar de top en Felix, erfgenaam van een bakkerij-imperium, is al uitgehuwelijkt aan een ander. In de jaren die volgen komen ze elkaar regelmatig tegen, groeit hun liefde maar worden ze ook weer uiteengedreven door verplichtingen en bemoeienissen. Zullen ze ooit samen kunnen zijn?

Londen, heden. Lily, een jonge wijnmaker, wordt nieuwsgierig als ze een brief vindt die is gericht aan de erfgenamen van haar oma, en na een afspraak bij een advocaat ontvangt ze een geheimzinnig kistje. Dat bevat documenten die haar onder andere naar het wereldberoemde theater La Scala in Milaan leiden, en aangezien ze toch afreist naar het Comomeer, om daar in de leer te gaan bij de legendarische familie Martinelli, is dit de uitgelezen kans om ook meer te weten te komen over haar verleden. Wat zal ze aantreffen nadat ze het spoor heeft gevolgd? En waarom voelt ze zich meteen thuis in Italië? Heeft dat met haar droomwerkzaamheden en haar familiegeschiedenis te maken of toch ook met Antonio, de knappe zoon van de wijnmaker?

Terwijl je heen en weer springt tussen het heden en het verleden leer je de kleurrijke personages steeds beter kennen, ga je met hen meeleven omdat je hun verschillende emoties voelt, kom je achter lang bewaarde geheimen en word je helemaal meegenomen dit verhaal vol (verboden) liefde, persoonlijke ontwikkeling, doorzettingsvermogen en twijfels, passie, verplichtingen, herinneringen, verdriet, hoop en mysterie. De personages worden realistisch en levensecht neergezet, ze dromen, hebben ambitie en willen het liefst hun gevoel volgen maar worden daarin nog wel eens tegengehouden door traditie, verwachtingen, ultimatums of zelf opgelegde toekomstbeelden. Ze zijn krachtig en stellen zich open, al is dat door eerdere ervaringen niet altijd even makkelijk, ze moeten een aantal moeilijke beslissingen nemen en Soraya Lane schrijft met veel liefde over hun beroepen, waardoor ook die onderdelen van het verhaal echt gaan leven.

Beide verhaallijnen zijn interessant, worden sterk uitgewerkt en vloeien naadloos in elkaar over, waardoor ze een mooi geheel vormen. Ze bevatten een lichte voorspelbaarheid, vooral in de romantische verhaallijnen, maar dat stoort geen moment omdat de auteur op de juiste momenten kleine verrassingen en extra verdieping toevoegt, en hoewel ik sommige acties van Estee niet helemaal kon rijmen met haar leeftijd, heb ik vooral genoten van dit verhaal dat je van begin tot einde boeit. Door de beeldende stijl waan je je helemaal in Italië, het is fijn, warm, erg vlot en sfeervol geschreven, de hoofdstukken zijn kort en ze bevatten regelmatig kleine cliffhangers, waardoor je echt door het boek heen vliegt omdat je telkens móét weten hoe het verdergaat. De bijzondere familiegeschiedenis zal je raken en dit meeslepende, liefdevolle verhaal is een veelbelovend begin van deze nieuwe serie. Ik kan ‘m alleen maar aanraden!

Meer recensies van Marloes