Marloes 04 mei 2020
Geboren en getogen dichtbij het IJsselmeer, waar ik graag op mooie zomerse dagen lekker in zwom, wist ik eigenlijk heel weinig over de voorgeschiedenis van dit stukje Nederland. Dit boek heeft daar voor mij grote verandering in gebracht. De geschiedenis van de afsluiting van de Zuiderzee wordt vanuit de ogen van 4 verschillende families weergegeven. Eva Vriend heeft duidelijk heel erg veel onderzoek gedaan en niet alleen de 4 familie-geschiedenissen worden besproken, maar ook nog heel veel feitjes die ook met de Zuiderzee geschiedenis te maken hebben. Aan de ene kant maakt dit en heel compleet plaatje, aan de andere kant was het als lezer soms moeilijk hoofdzaken van bijzaken te scheiden en waren er soms anekdotes toegevoegd die afleiden van het grote verhaal.
Het boek is niet een roman die over families gaat, maar beschrijft een stukje geschiedenis van de Zuiderzee aan de hand van de verhalen van de bewoners. Er komen erg veel personages in het boek voor en soms was het als lezer lastig om bij de les te blijven en de stambomen voorin het boek waren dan ook onmisbaar. Eva Vriend slaagde erin dit stukje geschiedenis heel menselijk en interessant weer te geven, en ik zal het boek ook zeker aanraden aan andere lezers.

Meer recensies van Marloes