Prachtig, puur & indrukwekkend

Marloes 24 augustus 2020
Eind 2018 krijgt Marc de Hond de diagnose blaaskanker, vier maanden na de geboorte van zijn tweede kind. In zijn eigen woorden: de Olympische medaille voor pech na de Olympische medaille voor geluk. Zestien jaar eerder werd hij namelijk geopereerd aan een tumor in zijn ruggenmerg, waarna hij door een medische misser na de operatie een dwarslaesie kreeg (hierover schrijft hij in zijn boek ‘Kracht’, ook een aanrader!). Na het accepteren van zijn nieuwe leven, het vinden van zijn grote liefde en de geboortes van hun twee kinderen, leek het leven hem toe te lachen, tot deze diagnose. Hij besefte dat er een kans was dat hij zijn kinderen niet groot zou zien worden en besloot een dagboek bij te houden over deze periode, die hij ook met optimisme en hoop tegemoet wilde treden.

“Als er iets naars gebeurt, hoor je vaak dat mensen zeggen: ‘Er is licht aan het einde van de tunnel.’ Maar als je pech hebt, kun je heel lang wachten. Daarom is mijn motto: ‘Je kunt ook zelf lampjes ophangen ín de tunnel.’ En dus zorgden Remona en ik dat een aantal van de mooiste momenten in ons leven plaatsvonden in de donkerste periode van ons leven.”

In dit boek neemt hij je mee in deze moeilijke, maar ook mooie, laatste periode van zijn leven. Hij is ontzettend eerlijk en openhartig, schrijft met veel humor, hij verbloemt niks, geeft intieme gesprekken weer, vertelt over lichamelijke bijwerkingen van de behandelingen, maar ook over zijn gevoelens. Hij is krachtig, optimistisch en probeert overal lichtpuntjes te zoeken. Die lichtpuntjes zijn onder andere een huwelijksaanzoek en huwelijksfeest, een afscheidsfeest voor zijn blaas, een interviewreeks tijdens zijn theatertour om wat moois achter te laten voor zijn kinderen, dierentuin- en pretparkbezoeken.

Maar natuurlijk zijn er ook donkere momenten. Wanneer hij beseft dat hij afscheid moet gaan nemen, de coronacrisis die uitbreekt waardoor hij vrijwel niemand meer kan zien, pijn en verdriet. Hij schrijft het allemaal zo mooi op dat je met het gezin mee gaat leven, de tranen en brok in je keel af en toe hoog zitten, dat je, ondanks dat je de afloop al kent omdat het boek postuum is uitgegeven, hoopt op een andere uitkomst. Maar boven alles is dit een krachtig, bijzonder en inspirerend boek van een man met een unieke kijk op het leven, een ode aan de mooie momenten in het leven en aan de allesoverheersende liefde voor zijn gezin. Het raakt je en is puur, rauw en ontroerend, één van de mooiste en indrukwekkendste boeken dit ik dit jaar heb gelezen.

Meer recensies van Marloes