Gruwelijke, meeslepende pageturner

Marloes 06 augustus 2020
Wanneer een studente vroeg in de ochtend in haar eentje aan het hardlopen is in het bos, volgens haar huisgenoten tijdens ‘het verkrachtingsuur’, houdt ze zichzelf voor dat ze geen gevaar loopt, dat ze slechts de kortste weg terug naar de campus neemt. Ze had niet kunnen vermoeden dat in het bos groot gevaar schuilt, een monster door wie ze wordt aangevallen en vermoord.

Jaren later komen Faith en Will in contact met een gevangene na een moord in een gevangenis. Volgens hem zit hij al jaren onterecht vast voor de moord op de hardlopende studente, omdat het corrupte politieteam uit Grant County wel iemand op moest pakken en de leugens van de chef werden geloofd. Wanneer een nieuw slachtoffer wordt gevonden dat op dezelfde gruwelijke wijze is vermoord, wordt het dossier heropend door Will, Faith en Sara. Een race tegen de klok begint, terwijl het oorspronkelijke spoor is doodgelopen.

In de twintigste thriller van Karin Slaughter kiest ze ervoor om een oude zaak te heropenen, geliefde oud-personages terug te brengen en heen en weer te schakelen in tijd en plaats tussen Atlanta en Grand County. Ik ben ergens halverwege de serie binnengevallen (schande, ik weet het, ooit lees ik alles!) en wist niet of ik alle achtergrondinformatie nodig had om dit verhaal te begrijpen, maar dat was niet zo! Alle belangrijke gebeurtenissen worden herhaald of verder uitgediept en zodra je in ‘Verzwegen’ begint, word je gegrepen door het verhaal en laat het je niet meer los tot de laatste bladzijde. Dit is een echte pageturner, met de soepele schrijfstijl die je gewend bent van Slaughter, vol gewelddadige gebeurtenissen, briljante beschrijvingen van situaties en gruwelijke details, aandacht voor verschillende relaties, geweldige personages en overal verstopte kleine aanwijzingen die van belang zijn voor de ontknoping. Door de wisseling tussen heden en verleden, die nodig is om de zaak volledig te begrijpen, vond ik dat de spanning in de zaak in het heden soms wat afnam, maar dit is absoluut weer een geweldige thriller en de Queen of Crime staat nog altijd aan de top op thrillergebied!

Meer recensies van Marloes