Fijne feelgood

Marloes 27 maart 2020
In deze heerlijke feelgoodroman volg je verschillende personages, die allemaal advertenties plaatsen op Marktplaats of hierop reageren. Zwangere Tessa koopt een antiek bed, Annegien, die gepensioneerd is, verkoopt haar rode Kia, Herman reageert op een advertentie waarin een reisgenoot wordt gezocht en Jeff biedt zijn rugzak aan, omdat hij na jaren rondreizen weer een vaste basis wil opbouwen.

Deze personages lijken zo op het eerste oog niets met elkaar gemeen te hebben, maar wat als je ze nu gaat volgen na hun avontuur op Marktplaats? Het lijkt misschien veel, vier verschillende personages, maar zo voelt het absoluut niet tijdens het lezen! Petra Vollinga heeft elk personage een eigen stem gegeven, de schrijfstijl en woordkeuze is dan net even anders, en de onderbrekingen in de vorm van de advertenties, dagboekfragmenten, app- en telefoongesprekken zijn een leuke toevoeging. Gedurende het boek leer je Tessa, Annegien, Herman en Jeff kennen en zul je merken dat de personages meer met elkaar in verbinding staan dan je zou denken. Niet alleen de spullen die op Marktplaats worden aangeboden hebben behoefte aan een nieuw leven, hun (nieuwe) eigenaren ook.

Het verhaal leest als een trein door de fijne schrijfstijl en korte hoofdstukken en veel te snel sloeg ik dit boek dan ook weer dicht! ‘Zo goed als nieuw’ bevat humor, karakterontwikkeling, vriendschap en verhalen over een nieuwe start en dat bleken precies de ingrediënten te zijn waar ik even behoefte aan had. Advertenties op Marktplaats nemen als uitgangspunt voor een boek vind ik een heel origineel concept en het is geweldig uitgewerkt. Het boek liet me met een glimlach op mijn gezicht achter, echt een aanrader!

Meer recensies van Marloes