Non-fictie boek dat leest als een roman

martine71 12 juni 2020
De Vegetarische Slager is een non-fictie boek dat leest als een roman. Aan de ene kant vind ik dat prettig, maar soms vraag ik me ook af of herinneringen daadwerkelijk zo gedetailleerd zijn of dat het allemaal wat smeuïger is gemaakt.
De schrijfstijl is prettig, waardoor het boek goed leesbaar is en je er doorheen vliegt. Het boek werkt met flashbacks en zo leer je de hoofdpersoon en zijn achtergrond steeds beter kennen.
Behalve over Jaap Korteweg gaat het ook over andere betrokkenen, met name Niko Koffeman. Ik ken veel mensen zakelijk en vind het leuk om te lezen hoe het achter de schermen is gegaan. Hoe het reilt en zeilt tussen deze mensen.
Er staan ook interessante weetjes in over de vleesvervangersmarkt. Wat ik wel mis is informatie over de ontwikkeling van de producten. Hoe krijgen ze het toch voor elkaar om deze unieke producten te maken in soms heel weinig tijd? Misschien dat dit uit concurrentieoverwegingen niet onthuld kan worden?
Al met al vond ik het een interessant en goed boek. Je leest eraan af dat de auteur zich ook betrokken voelt bij het bedrijf (het boek was ook zijn idee) en hij schrijft lekker vlot. Aanrader dus!