Tevreden ouder worden

Mascha1971 12 januari 2021
Dit was het eerste boek van mijn Reading Challenge 2021 en het was een goed begin.
Thomas Moore schrijft heel filosofisch over het leven en de dood en de weg ernaartoe, maar in goed leesbare taal. Hij haalt een aantal van zijn cliënten aan uit zijn werk als Psychotherapeut en veel vrienden die hij tijdens zijn werk als monnik heeft opgedaan. Hierdoor is wat hij beschrijft heel toegankelijk voor iedereen om te lezen. Het zet je aan het denk, het daagt je uit en het legt uit. Moore is een aanhanger van o.a. de filosoof Jung en haalt hem ook herhaaldelijk aan. Op de achterkant staat: 'Ouder worden is juist een proces waarin we er steeds meer achter komen wat het beste bij ons past.' En daarmee slaat hij de spijker op zijn kop, dat is ook het proces waar ik met mijn bijna 50 jaar doorheen ga. Door zijn boek ben ik minder bang voor het ouder worden en kijk ik ernaar uit om mezelf nog verder te ontwikkelen. Ik heb niet voor niets besloten om weer te gaan studeren. Het enige minpuntje dat ik kan aangeven over dit boek is dat Moore soms net iets te lang uitwijdt over een onderwerp, maar het wordt nergens irritant. De auteur is inmiddels 76 jaar en noemt zichzelf een laatbloeier: hij begon immers pas op zijn 50e aan een huwelijk en kreeg een dochter. Ik ben ook een laatbloeier maar door dit boek niet meer bang dat het stom is dat ik weer wil gaan studeren. Hij moedigt het van harte aan om ook na je vijftigste levensjaar je te blijven ontwikkelen zodat je een mooie nalatenschap achterlaat voor je nabestaanden. Aanrader als je interesse hebt in filosofie en ouder worden.

Meer recensies van Mascha1971