Een schrijnende geschiedenisles vlakbij huis

maykeyyy 24 november 2019
Ik denk dat iedereen wel eens over de toestanden in de steenkoolmijnen heeft gehoord. Dit verhaal van Simone van der Vlugt neemt je mee alsof je er zelf bij was.

Het gezin van Emma (14) verhuist naar Kerkrade om in de steenkoolmijnen te gaan werken, nadat de aardappeloogst mislukt is. Vader en kinderen ploeteren lange dagen in en bij de benauwde stoffige mijn om een klein loontje te verdienen waarmee ze nauwelijks alle monden kunnen voeden. De angst, het verdriet en de verslagenheid - maar ook de voorzichtige hoop - spatten van dit schrijnende verhaal.

Het boek voelt als een verkapte geschiedenisles van het vroegere leven vlakbij huis. Ik kan de situatie rondom de mijnbouw nu beter duiden dan voorheen.

Meer recensies van maykeyyy