Coming of Age in Suriname

mchelius 21 juli 2021
Een "coming of age" roman door Chris Polanen over een laat bloeiende Surinaamse jongeman Gili, die zijn vaderland Suriname wil verlaten om in zijn moederland Nederland te gaan studeren. Het Suriname van de jaren 90 ondergaat een moeilijke periode met een problematische regering, die Gili liever ontvlucht terwijl zijn vader liever in opstand komt. In dit land waar buitenechtelijke relaties gemeengoed zijn probeert Gili zijn eigen weg naar de liefde te vinden, maar dat is niet eenvoudig met een narcistische vader die er veel vrouwen op nahoudt en als beste vriend, een knappe playboy die hem van 'goede raad' voorziet.
Gili heeft een sterke spirituele band met paarden en op het hoogtepunt van Centaur probeert hij met een springconcours een geldprijs in de wacht te strijken voor zijn overtocht naar Nederland, terwijl zijn vader hem op datzelfde moment hard nodig heeft, hijzelf liefde voor twee vrouwen voelt en drugsgebruik een zwarte wolk over de springwedstrijd verspreidt.
Op sublieme wijze beschrijft Chris Polanen de spirituele, romantische en seksuele ontwikkeling van de hoofdpersoon, en de band die hij met zijn vader opbouwt. In de 3 spannende weken tot de springwedstrijd volgen we Gili, maar hij is al die tijd niet alleen met z'n eigen gedachten, ook met die van zijn goeie vriend Hugo, die hem van liefdesraad voorziet. Hierdoor is Centaur niet alleen een zeer boeiende roman met verschillende beladen maatschappelijke thema's is, maar ook luchtig en humoristisch.
Het verhaal is fictie, maar door de sterk aanwezige autobiografische elementen van de schrijver, zoals kennis over de paardensport, ervaringen met Surinaamse relaties en in het algemeen de Surinaamse problematiek waardoor het land niet vooruit komt, komt de roman eerlijk en oprecht over. Daarnaast kan de hoofdpersoon soms zeer ongenuanceerd oordelen over moeilijke situaties waar hij in terecht komt, als lezer vond ik dat een genot, het geeft pit aan het verhaal.
Centaur is een absolute aanrader, vooral voor iedereen die iets met Suriname heeft. In twee dagen had ik het boek uit, een ware pageturner, en ik vroeg me af, wat wil ik liever, deel 2; hoe vergaat het Gili na Centaur of toch weer een nieuwe verassende roman van Chris Polanen. Ik ben vol verwachting.