Moord Op Zee

mick dubois 26 juni 2020
Ik was al een stuk verder in deze serie, maar dit boek was lange tijd niet beschikbaar in de bib en ik kreeg het pas eerder deze week te pakken.
Fidelma vertrekt op pelgrimstocht naar Santiago de Compostella om een balans op te maken van haar leven. Ze wil haar gevoelens voor de Saks Eadulf onderzoeken en is zelfs niet meer zeker dat ze een geestelijke wil blijven., ook al mochten die destijds nog trouwen.
Aan boord van het schip zijn ook een aantal andere pelgrims uit het koninkrijk Ulaidh. Tot haar verbazing is een van hen haar ongelukkig afgelopen jeugdliefde Cian. Hij raakte gewond als lijfwacht van de opperkoning en is nu monnik geworden. De eerste nacht aan boord staat er al een stevige storm en wordt er een non over boord geslagen. Dat wordt aangenomen toch. Maar de zuster in kwestie was zwaar zeeziek en weigerde eerder om aan dek te komen. De scheepsjongen vindt haar gescheurd habijt met een bloedvlek. Wat Fidelma dan nog niet weet, maar de lezer wel, is dat er voor het vertrek ook al een non werd vermoord. Ze staat voor een moeilijke opdracht. Dan zijn er nog de gevaren door Saksische piraten, zware zeestormen en verraderlijke kusten met riffen en rotsen.
Zoals gewoonlijk staat er ook nu weer een handige namenlijst en een kaartje van zuid-Ierland vooraan in het boek. Ook krijgen we een aantal verhalen en legenden te lezen, interpretaties van Bijbelteksten en heilige geschriften en de nodige informatie over zeilen in de 7de eeuw.
Ik wil ook een eervolle vermelding geven aan Luchtighern (Muizenmeester), een heroïsche kat. Miauw.

Meer recensies van mick dubois