Moordverhaal

mick dubois 02 augustus 2020
Weer een verdomd spannend verhaal over psycholoog Alex Delaware en z’n vriend de homosexuele inspecteur moordzaken, Milo Sturgis. Dit keer krijgt Alex per post een moordboek toegestuurd. Het is een album vol crime scene foto’s van dode moordslachtoffers. Bij 1 foto staat de vermelding: niet opgelost, die van de 16-jarige Janie Ingalls. Milo werkte als beginnend rechercheur even aan die zaak, maar werd toen heel plots en onverwacht overgeplaatst. Dus waarschijnlijk is dit een boodschap voor hem van z’n oude partner en leermeester die destijds met pensioen gestuurd werd en die zaak blijkbaar nooit is vergeten. Hij is onlangs omgekomen door een val van z’n paard. Toeval of niet? Destijds hadden ze slecht één vaag aanknopingspunt, nl een feest in de betere kringen waar Janie en haar (eveneens verdwenen) vriendin naar toe gingen.

Het is een complex en ingewikkeld verhaal met een erg uitgebreide cast waardoor je je aandacht er wel bij moet houden. Maar het verhaal is zoals gewoonlijk wel goed ineen gestoken. Het is al vroeg duidelijk wat er waarschijnlijk gebeurd is, maar toch komen de speurders voor een paar onverwachte ontdekkingen te staan. We hebben te maken met een bende rijke tieners die ondertussen ook invloedrijke mannen geworden zijn; Een verdwenen zusje en mogelijke corruptie in hoge politiekringen. Milo en Alex nemen misschien wel te veel hooi op hun vork, zeker omdat Milo met verlof is en er dus geen officieel onderzoek loopt.
Milo speelt een vrij grote rol in dit verhaal. Het verhaal wordt dan ook afwisselend verteld in hoofdstukken vanuit het POV van beiden. Robin is enkel aanwezig op de achtergrond omdat ze op tournee is. Zoals gewoonlijk, wordt er regelmatig allerlei lekkers verorbert door de hoofdrolspelers. Je zou er zelf honger van krijgen. Wat ik me afvraag is of al die leuke eetgelegenheden inderdaad echt bestaan of dat ze gewoon verzonnen zijn. Niet dat ik betwist dat je lekker en gevarieerd kan eten in LA, daar twijfel ik geen seconde aan. Het zou gewoon leuk zijn om de adresjes uit de boeken te bezoeken als ik er ooit zou komen, als ze (nog) bestaan

Meer recensies van mick dubois