Dit boek ligt hier voortaan binnen handbereik

Mieke Schepens 18 september 2015 Hebban Recensent

100 recepten met 5 of minder ingrediënten – taarten & toetjes. Maakt het leven makkelijker!
Deze tekst op de cover is iets wat een mens graag leest in deze tijden waar we ondanks het kleine beetje vrije tijd dat we hebben toch optimaal willen genieten van al het lekkers dat de keuken ons kan bieden.

Dit kookboek levert niet alleen zoals beloofd is 100 recepten, maar ook tips hoe we met slechts vijf ingrediënten de heerlijkste gerechten op tafel kunnen zetten.

De inhoud bestaat uit een korte inleiding met allerlei tips voor het omgaan met en combineren van je tijd, je geld en de stemming waarin je verkeert. Een heel belangrijk inleiding die een aanvulling is op hetgeen je in de rest van het boek zult lezen. Lees dit goed door en je zult verrast worden door hoe eenvoudig het kan zijn, mits je het goed regelt.
Een weekplanner met voorstellen van gerechten om te bereiden voor diverse gelegenheden, met daarnaast de bijhorende boodschappenlijst. Ook extra's die je nodig hebt uit je voorraadkast worden duidelijk aangegeven, zodat je niet voor verrassingen komt te staan tijdens het bereiden van het lekkere dessert of de lekkere taart.
Deze weekplanner wordt gevolgd door steeds 5 recepten voor warme of koude dagen, voor het bakken met kinderen, voor bij de thee, voor een zomerse picknick of voor een dinertje.

Het voorbereidende werk is nu achter de rug; we kunnen een gerechtje uitzoeken om te bereiden.
Er is volop keuze in de hoofdstukken 'fruitig', 'chocolade & co', 'decadente lekkernijen', 'familiefavorieten' en tenslotte 'kleine hapjes'.
Op iedere bladzijde staat een recept met ingrediënten, voor hoeveel personen het gerecht is, de voorbereidingstijd en bereidingstijd en de benodigde ingrediënten. Op de bladzijde daarnaast een staat een kleine variatie op dat recept. Ook staat aangegeven wat je uit de voorraadkast nodig zult hebben. Alle recepten en de variaties zijn steeds vergezeld van mooie foto's.

Mijn keuze viel op Warme zomervruchtentrifle uit het hoofdstuk 'Familiefavorieten'.

Voor 6 personen

2. 3 el sinaasappelsap
3. 375 g gemengd zomerfruit, uit de diepvries, net ontdooid
4. 425 g kant-en-klare custard
5. 3 eiwitten

Voorraadkast: 75 g kristalsuiker.
Verwarm de oven voor op 160 ºC (gasafstand 3). Verkruimel de lange vingers of cake en verdeel de kruimels of cake en verdeel de kruimels over 6 ovenschaaltjes. Druppel het sinaasappelsap erover en voeg het gemengde fruit toe. Schep de custard erover.
Klop de eiwitten in een schone droge kom tot stijve pieken. Klop dan de suiker er lepel voor lepel door. Blijf na de laatste toevoeging nog enkele minuten kloppen, tot het mengsel dik en glanzend is.
Schep de meringue in grove toeven op de custard. Zet de schaaltjes op een bakplaat en bak de trifles 20 minuten, tot de meringue goudbruin kleurt. Serveer warm.

Het was werkelijk smullen! Ondanks dat de zomer het een beetje af liet weten, toch een lekker zomers gerecht warm geserveerd.

Alle ingrediënten zijn goed verkrijgbaar in de supermarkt. Als je er voor zorgt dat je voorraadkast op orde is en liefst eens per week een boodschappenlijstje maakt, zul je merken dat je geld bespaart terwijl je meer tijd over houdt!

Dit kookboek ligt hier binnen handbereik, het is een aanrader!

Meer recensies van Mieke Schepens