Onze geschiedenis maakt ons tot wie we zijn

MiekeVandromme 06 januari 2023
Wij komen van hetzelfde zonnestelsel, mijn broer Luc en ik, maar van verschillende sterren. Ander licht straalt uit ons binnenste, toch is onze taal heel verwant.
Met dezelfde voorouders zijn wij gezegend of gedoemd, al naargelang de invalshoek. Van alle getuigenissen uit ons verleden en de impressies van onze jeugd, heeft Luc een authentiek verhaal gesmeed. Het stormt op de lezer af met een daverend geweld. De beelden slaan om de oren, laten een onnavolgbare indruk na en doen verlangen naar inzicht in de eigen persoonlijke geschiedenis.
Hoe het zou kunnen geweest zijn, wat er had kunnen gebeuren, elke scène wordt haarscherp getekend tegen het licht van de historische context. De schrijver verrichte een doorgedreven research die interesse wekt en doet verlangen naar meer.
In de negen monologen geeft Luc de protagonist zijn of haar eigen stem, specifiek karakter en singuliere details. Telkens boeiend en met liefde geschreven. Opvallend en intrigerend zijn de sterke vrouwenfiguren. Ook hun DNA leeft verder in onze familie. Aan het einde van het boek komt de grote geschiedenis van kleine mensen samen in het orgelpunt ‘De keppe’. Met durf, dapperheid en kracht beschrijft het kind Luc zijn omgeving en vooral zijn emoties op een ongeëvenaarde manier. De lezer begrijpt finaal hoe alle individuen uit de verschillende delen de schrijver maakten tot wie hij is : een artiest met de kenmerken van een uitvinder, muzikant, ondernemer, wielrenner.
Niets verlaat de tijd is een literaire creatie in een heel eigen stijl die verbaast en tegelijk openbaart.
Goed gedaan, broer! Dankjewel!

Meer recensies van MiekeVandromme