Wonderlijk!

Mireille 28 april 2023

De uitvinder van de titel is de 19e-eeuwse Fransman Augustin Mouchot die de samenleving verder wil helpen met de industriële toepassing van de zonnewarmte. Daar komt hij bij toeval op na een jeugd grotendeels in bed door allerlei ziektebeelden.

In het vlotlezende verhaal van nog geen 200 blz. vertelt Miguel Bonnefoy een wonderlijk verhaal van een man die een enorme hoeveelheid gezondheids- en weerpech op zijn pad vindt. Heeft hij eindelijk het hoofd van het onderwijsinstituut waar hij werkt overtuigd van de noodzaak een ingewikkelde machine te bouwen, gaat het regenen op de demonstratiedag. Mag hij het zelfs aan de keizer tonen; idem. Op reis naar Algerije wordt hij voor het karretje van de Wereldtentoonstelling gespannen en moet er plotseling een boek komen. Is dat boek eindelijk verschenen, heeft geen geleerde er aandacht voor vanwege de Frans-Duitse oorlog. Ga zo maar door.

Op de berg Chélia in Algerije vindt Mouchot uiteindelijk zijn hoogtepunt maar als een Icarus stort hij neer. Zelfs op hoge leeftijd blijven gezondheidsproblemen hem achtervolgen en gaat een jonge onderzoeker er met Mouchots patenten vandoor.
Zeker het laatste deel van het verhaal doet je denken dat de auteur er een over-the-top zielig einde aan gefabriceerd heeft. Maar toen las ik de achterflap nog eens, waar wordt gerept van een "portret van een bijzondere man" en wat blijkt bij nazoeken op internet? Augustin Mouchot heeft echt bestaan...

Met rijke woordenschat vertaald door Liesbeth van Nes.

Meer recensies van Mireille