Neanderthaler-DNA

Mireille 06 september 2020
Intrigerend jeugdboek over Une, neanderthalermeisje, en Nano, modern mens. Over twee stammen die elkaar ongelukkig treffen, vulkanen die uitbarsten, maar vooral: de diepe vriendschap tussen Nano en Une. Ze vinden een manier om hun verschillende leefstijlen en talen te leren en samen verder te gaan.

Hoe schrijf je een verhaal over 41.000 jaar geleden waaruit relatief weinig (bewijs)materiaal is voortgekomen? Linda vertelt in een uitgebreid nawoord over de meningen van wetenschappers en wat zij denkt van de neanderthalers. Wist je dat wij, "moderne mensen", 1-4% neanderthaler-DNA hebben? Ze waren vast meer dan de domme holbewoner-met-knuppel. Niet voor niets hebben neanderthalers maar liefst 400.000 jaar de aarde bewoond! De sapiens leeft hier "pas" sinds 44.000 jaar, dus we hebben nog iets te bewijzen...

Meer recensies van Mireille