Wanneer verdien je je loutering?

Mireille 03 april 2023
"De hele Mexicaanse historie is een herhaling van de strijd om aan ijzeren ketens te ontsnappen. De Spanjaarden (Hernán Cortés), Mexicaanse onafhankelijkheidsstrijd, gringo's en generaals."

Dit krijgt hoofdpersoon Paco vanaf zijn geboorte mee van zijn moeder, met onderliggende boodschap dat geen enkel mens ontkomt aan de geweldsspiraal.
'Loutering' van Luuk Imhann is een roman die zich in opzet en stijl kan meten met bijvoorbeeld Gabriel García Márquez. Een chronologisch verteld levensverhaal vol sfeerbeschrijvingen van een jongen die zich tot doel stelt een 'gran Mexicano' te worden zodat zijn onbekende vader hem wel zal moeten opmerken. Regelmatig lees je over de belangrijkste gebeurtenissen in de wording van het Mexicaanse volk en krijg je wereldlijke ontwikkelingen mee van de decennia 1920-1930. Het verrast de beetje kenner niet dat een deel van het verhaal gaat over de strijd tussen stalinisten (groep David Siqueiros) en trotskisten (groep Frida Kahlo).

Ondanks de vele dramatis personae komt vooral Paco tot leven - de rest speelt een bijrol in zijn bestaan. Ik zou hem typeren als een egoïstische jongen die zich heel snel meningen aantrekt en van de ene naar de andere persoon fladdert. Uit het oog uit het hart.
Zijn persoon wordt vooral interessant vanaf het gesprek met Leon Trotski. Een ommekeer in Paco's ontwikkeling, eindelijk is hij minder vol van zichzelf. Daarna krijg je behalve kunst ook een deel over het geestelijk leven mee. Wat is beschaafdheid en wanneer krijgt een mens zijn loutering?

Naast deze wervelende Mexicaanse episode blijven de beeldende beschrijvingen van personen en de natuur me bij. In zijn nawoord vertelt Imhann dat hij inspiratie vond in de vele kunst en documentaires die hij bekeek; hierdoor kreeg ik vanaf papier het gevoel o.a. onbekende vogels te leren kennen zoals de quetzal, rode tiran, blauwe bisschop, woestijnraaf.
'Loutering' is een aanrader voor iedereen die in de traditie van de Spaanstalige schrijvers wil lezen. Luuk Imhann vult hiermee een gat in de Nederlandse literatuur, want veel romans over Latijns-Amerika zijn er niet!

"[...]Als de belichaming van kracht en hartstocht; venijnig met een vleugje tederheid, een opuntiacactus die afschrikt door zijn scherpe groene stekels, maar wel één waarvan gekookte en gesneden bladen heerlijk zuur en voedzaam zijn."

Meer recensies van Mireille