Alles is circulair

Mireille 20 oktober 2023
Een munt als verbinding tussen levens over continenten heen – het is een intrigerend gegeven voor een boek. Het overkomt de Chinees Xiao Wei, de Congolees Plamedi en de Nederlandse Eva.
In het begin kreeg ik door de mysterieuze kant onbewust het gevoel aan een verhaal van David Mitchell te beginnen (yes!) en de gedachte aan Het gouden uur van Wytske Versteeg was ook niet ver weg (net zo fijn gelezen). Verder bewandelt Osinga geheel zijn eigen interessante weg van antropologie, ontstaansverhalen en psychologie.

Xiao wordt door familie naar Congo gestuurd om een goudwisselkantoortje te runnen. Hij volgt er met weinig resultaat Franse les, speelt potjes go met een medelander en zit zijn tijd uit tot hij met zijn verloofde kan bellen. Zijn leven wordt interessanter als een Congolees binnenstapt om een oud uitziende munt te taxeren. Vervolgens verspringt het perspectief naar Plamedi (Plan merveilleux de Dieu) met wie God misschien inderdaad wel plannen heeft. Zijn pad kruist dat van de derde hoofdfiguur, Eva, die met een collega-hoogleraar op expeditie is om een vermeende onontdekte episode van de Congolese historie vorm te geven.

Het was een leestocht door dichtbegroeide wouden gevuld met mysteriën van de voorouderlijke geesten en angst voor gewelddadige stammen. Osinga werpt tussen de regels door vragen op m.b.t. kolonialisme, religies en migratie. Na een paar hoofdstukken waarin de personages om de beurt zijn gevolgd, besef je ineens dat Plamedi’s uitspraak ‘In een film doet het er niet toe in welke volgorde dingen gebeuren. Je kunt ze later altijd verplaatsen.’ ook van toepassing is op Munt. Het boek werd gaandeweg een puzzeltje om de juiste chronologie te bepalen.
Maakt het uiteindelijk uit of je de gebeurtenissen goed op een rijtje hebt? Voor de hoofdpersonen blijkt alles circulair.

‘Honderdmaal is dit pad vrijgemaakt en nog eens honderdmaal zal het weer dichtgroeien. Alles keert terug naar de oorspronkelijke staat.’

Graag gelezen. Munt staat op de shortlist voor de Boekenbon Literatuurprijs 2023, van mij mag het winnen.
Eerder verschenen op Lezersgoud.nl

Meer recensies van Mireille