Wiskunde als kunst

Mireille 28 oktober 2019
Een boekje van klein formaat met 111 pagina's.
Het is in feite een reisverslag, ontstaan uit het idee van Maites vader om een door hem bedacht mozaïek in Iran te laten vervaardigen. Met dit reisplan won Maite de VPRO Bagagedragerprijs.

Goossen Karssenberg heeft zich verdiept in de wiskunde achter de islamitische mozaïeken en wil zijn zelf bedachte ontwerp, gebaseerd op oude theorieën, voorleggen aan medewerkers van het Isfahan Mathematics House. Waar Goossen zich verdiept in de pure wiskunde/puzzeltjes (orthogonale en isometrische grids, nog weinig van gehoord), zorgt Maite voor de historisch-culturele context. Deze uitwerking van hun Iraanse reis zorgt ervoor dat je nieuwsgierig wordt naar de mozaïeken in de Vrijdagmoskee, Varzaneh en andere plaatsen. Gelukkig is er een website waarop de enthousiaste Goossen meer uitleg geeft; want buiten wiskundige formules en berekeningen, zijn deze islamitische/oosterse kunstwerken interessant voor bestudering op ander vlak.

Toepasselijke titel, die mijns inziens slaat op meerdere aspecten van het verhaal: de vader-dochterrelatie, de oosterse-westerse cultuur, de wiskunde. Het laat vooral zien dat er ergens gelijkgestemden te vinden zijn, waar ook ter wereld.
Ik hoop ooit meer te lezen van Maite Karssenberg.

Meer recensies van Mireille