Fantastisch epos

Indrukwekkend verhaal, dat eonen van de mens omspant.

De aarde is gedoemd als de maan door een meteoor wordt geraakt. Over drie jaar zal alles en iedereen op aarde dood zijn. Er gaat een groot plan in werking om zoveel mogelijk mensen en andere levende wezens te evacueren in het ISS en haastig bijgebouwde ruimtevaartuigen, waarin het restant van de mensheid duizenden jaren moet overleven tot de aarde weer bewoonbaar zal zijn. Het verhaal is opgeknipt in een aantal fasen in die hele tijdspanne, met bijbehorende hoofdpersonen en perspectieven.

Het vuistdikke boek is geweldig geschreven, en ik heb diepe bewondering voor de kennis van Neal Stephenson, die hij ook nog eens voor iedereen begrijpelijk én boeiend opschrijft; kennis over ruimtevaart en astronomie, maar ook over evolutie, genetica, psychologie en nog veel meer. Het is meer dan alleen science fiction; het is ook een verhaal over een groot menselijk drama en een spannende thriller.

Chapeau!

Meer recensies van Miriam Wesselink