Een roadtrip door een leven vol keuzes

mjvanholsteijn 21 juni 2019

Joep Stapel schrijft over klassieke muziek in NRC Handelsblad. Hij is redacteur bij dodo/nododo, een ‘tijdschrift in de geest van Lewis Carroll’. Daarnaast recenseert hij voor het literaire weblog Tzum. In april 2019 verscheen Kaf bij uitgeverij Meulenhoff. Het is zijn debuutroman.

Kaf gaat voornamelijk over de tweeëndertigjarige Kaf. Hij woont in Nederland, geeft Engels op de middelbare school en heeft verder een normaal leven. In zijn jongere jaren ontmoet hij een meisje, Gabi, dat nu in Toscane op hem zit te wachten tot ze kunnen trouwen. Het is aan Kaf om met zijn beste vriend en getuige de lange autoreis te maken naar Italië, om daar op tijd aan te komen voor de trouwdag. De roadtrip blijkt echter niet eenvoudig. Hij worstelt nog steeds met zijn ingewikkelde relatie met een scholier en naarmate hij dichter bij Toscane komt, begint Kaf zich steeds meer af te vragen of hij de juiste keuzes heeft gemaakt, of hij niet liever een ander leven zou willen leiden.

Het boek wisselt in korte hoofdstukken constant van perspectief. Het ene hoofdstuk zien we het leven van Kaf, het andere hoofdstuk zien we hoe Gabi omgaat met haar vader die op sterven ligt en haar groeiende ongerustheid. De hoofdstukken van Kaf gaan niet alleen over zijn reis naar Toscane, maar ook over zijn verleden. Zo verwerkt Joep Stapel in het boek op slimme wijze allerlei verhaallijnen in het leven van Kaf die hem laten twijfelen aan de keuzes die hij heeft gemaakt en het leven dat daarbij hoort. Zo zien we hoe Kaf ooit met zijn grootvader mee is gegaan naar Japan, om er te gaan vissen. Zijn grootvader heeft zijn hele leven omgegooid om in Japan te vissen en dat heeft goed uitgepakt. Dit zet Kaf aan het denken. Naarmate het verhaal vordert zien we hem steeds meer twijfelen en blijft het de vraag of hij ooit aan zal komen in Toscane.

Het is niet moeilijk om je in Kaf te kunnen inleven. Iedereen maakt keuzes die een grote invloed hebben op iemands leven en het is logisch dat men zich afvraagt of het de juiste keuzes waren. Hoe zou het leven eruit hebben gezien als ik een ander pad had ingeslagen? Dat is de vraag die deze roman stelt en op mooie wijze uiteen weet te zetten.

Al met al is Kaf een mooie, goed in elkaar zittende roman. Joep Stapel weet de sfeer goed onder woorden te brengen, in vrijwel elke scène voelt het alsof je er zelf bij bent. Aan de stijl is hier en daar nog wel te zien dat het een debuut is. Het is af en toe te merken dat Joep Stapel nog zoekende is naar zijn stem, maar die zal hij ongetwijfeld in zijn schrijfcarrière vinden. Dit alles neemt niet weg dat Kaf een prachtige roman is en zeker het lezen waard.

Meer recensies van mjvanholsteijn