militair handboek bij de hand houden

13 september 2016
Als je niet op zijn minst een beetje bekend bent met militaire jargon, is dit boek waarschijnlijk erg verwarrend.
Je krijgt als lezer te maken met militaire- en afdelingsafkortingen (op bijna elke pagina) ( en ik geef hier maar een paar voorbeelden) :
USDB / DB / SHU / SOP / MP / NCO / CSM / SWAT / PFC / CID / ACU / JAG / XO / NSC / STRATCOM / DIA / NVI / WMD / INSCOM / OSI / CSS / IC / DoD
Die ook nog eens allemaal uitvoerig worden uitgelegd....
De plotwendingen waren belachelijk . De " spanning " was gekunsteld , alsof ruzie over, en óf elkaar te kunnen vertrouwen, verondersteld dat het boek dan spannend en dramatisch zal zijn.
Op de ene pagina is Puller woest op Knox en zegt dat ze een spion is en haar nooit zal vertrouwen, 1 pag. verder is hij weer helemaal omgeturnt en is het weer koek en ei om vervolgens 4 blz verder hetzelfde te herhalen.
Er wordt meerdere malen beschreven hoe fantastisch, groot, sterk, atletisch, beste in hun vak, alleskunners etc. de beide broers Puller wel niet zijn.
Dan is er nog de ongeloofwaardige wederopstanding van Knox na een explosie, gewoon tè Wonderwoman.
Er was een tijd dat een nieuw Baldacci boek echt iets betekende. Met name zijn vroegere werk (camel club o.a.)waren boeken om naar uit te kijken. Sinds Baldacci duidelijk de geldtrein heeft geroken en stage heeft gelopen bij dhr. Patterson, is de neerwaartse spiraal ingezet. Zoveel boeken in een zo'n kort mogelijke tijd uitbrengen kan alleen mbv ghostwriters en hulpjes. Ik heb dus zo mijn vermoeden dat dit boek door iemand anders is geschreven, of belabberd vertaald in de haast. Maar eerlijk gezegd ben ik wel een beetje klaar met dhr. Baldacci en als de Ontsnapping een indicatie is van zijn toekomstige werken (wat voorhanden is), dan zal ik hem niet meer lezen.

Meer recensies van