Nieuwe favoriete serie

Monique 01 december 2019
Het is officieel: deze gaat in mijn favoriete series allertijden, waar hij samen met Harry Potter, De Helse Creaties en Narnia zal staan. Dit is een hele grote eer, meestal wacht ik een tijdje tot ik het zeker weet, maar dat weet ik al. Deze boeken zijn zo diep en intens, en er zit zoveel wijsheid in, en de schrijfstijl is fenomenaal (de Nederlandse vertaling overigens ook).... alle drie de boeken kunnen op zichzelf worden gelezen, wat best handig is, maar ik zou de gewone volgorde aanhouden voor maximaal effect. Maar genoeg over het groter plaatje, nu over het boek zelf.

Er zijn twee hoofdpersonages in De Piratendief, Eris en Safire. Safire kennen we (misschien) al van de vorige delen. Ze was altijd al een favoriet van me, ze inspireert mensen met haar doorzettingsvermogen en kracht, ze beschermt iedereen, met name de mensen van wie ze houdt. Ze is slim en heeft een sterk innerlijk kompas, die ze moeilijk kan laten varen. Ik denk dat ik haar het leukst vind, leuker dan de hoofdpersonages van de vorige boeken, Asha en Roa. Eris, haar tegenspeelster, is haar grootste tegenoool, als piraat die om niks en niemand geeft, omdat niemand om haar geeft. Ze zit gevangen in een benarde situatie waar zelfs haar magische schietspoel haar niet uit kan redden, al kan die er wel voor zorgen dat ze tussen plaatsen kan reizen, wat erg handig is als dief. Ze houdt dan ook van chaos en mensen te slim ad zijn, maar diep van binnen wil ze meer uit het leven halen.

Dit is in veel opzichten een klassiek piratenverhaal, zoals de titel al doet vermoeden. Schepen, zee, gevaarlijke zeemonsters, concurrerende piraten, een keizerin aan de andere kant van het water, alles zit erin en meer. Heerlijk! Ik ben verliefd geworden op de draak met PTSS, hij is zooo schattig... maar goed, voornamelijk piraten dus, en geweldige discussies tussen Safire en Roa die ongewenst met elkaar opgescheept zitten - en ze worden allebei een betere persoon erdoor. Alle personages uit de vorige delen waren er ook, en ik had graag iets meer interactie gewild tussen allemaal, maar dit is niet hun verhaal meer natuurlijk.

Over verhalen gesproken... Kristen doet het weer. Ik ben echt serieus net een draak die niet kan stoppen met luisteren en daardoor in de val word gelokt (de val was dan dat ik de hele nacht niet meer kon stoppen met lezen en niet heb geslapen). Het verhaal in het verhaal was zo ontzettend mooi en verslavend, en ik vond het fantastisch hoe je uiteindelijk een grote lijn erin kon zien en alles samen kwam in een grote plot twist. De verhalen doen heel oud aan, als legendes, maar ze zijn nog steeds heel relevant en ze maken de wereld zoveel rijker.

Ik kan niet veel meer zeggen zonder spoilers, maar dit is een waardige conclusie en ik heb elke minuut genoten en ik hou van deze serie. En als laatste: er zijn geen draken of schattige schapen vermoord in dit boek en daar ben ik dankbaar voor.

Meer recensies van Monique