Dit is het boek waarvan ik niet wist dat ik het nodig had! Ik was verbaasd dat ik het helemaal geweldig vond om een boek te lezen die zich gewoon in Nederland afspeelt, met onze eigen cultuur en referenties. Gewoon weten waar de Bijlmer ligt en er te hebben gelopen, en Corinne heeft de Amsterdamse diversiteit, één van de dingen die de stad zo bijzonder maakt, ontzettend goed beschreven. Maar ik moet ook meteen zeggen, dat maakt het wel een stukje moeilijker om te lezen wat er gebeurd als er een ramp (of eigenlijk een apocalyps) plaats vindt… als ik zie wat er met Schiphol en eigenlijk het hele westen gebeurd, brrr, dan ben ik blij dat mijn dorpje aan de relatief veilige kant ligt, ondanks dat dit natuurlijk allemaal fictie en niet echt is!

Wat ik nog het leukst vond is dat dit het eerste boek is met een autistische hoofdpersoon waar ik me mee kon identificeren. Ok, ik heb nog niet veel over autisme gelezen, maar deze kwam wel ff bij me binnen! Hoe ze dingen voelt en vooral hoe ze reageert (of juist niet kan reageren), dat is precies zoals ik het ook voel! Je wilt wel wat zeggen maar het komt gewoon niet uit je mond of het zijn losse lettergrepen, maar ook het stimmen (herhaalde bewegingen maken), en het altijd vergeten om te vragen hoe het met mensen gaat… het was een opluchting om erover te lezen! En ik weet dat het verder weinig andere mensen zal boeien hoe ik het ervaren heb, maar voor mij was het toch wel heel bijzonder.

Maar goed, het verhaal zelf is ook fantastisch! Het idee is briljant en het is heel goed uitgevoerd. Er was geen saai moment en de schrijfstijl bevalt me goed. Er waren wat momenten die wat onrealistisch aanvoelden, met name op het eind waar Denise iemand in the middle of nowhere ontmoet en dat dat gewoon iets te toevallig is. Soms waren de personages wat stijf en moeilijk om aardig te vinden – maar dat vind ik juist leuk aan dit boek, omdat dit precies is zoals je door Denise’s ogen kijkt, en zij ziet het zo, maar ik kan me voorstellen dat sommige mensen dit lastiger vinden om te lezen. Maar ik zou zeggen: probeer het zeker!

Reacties op: Geweldig om te lezen maar ook akelig dicht bij huis!

Op de rand van het niets - Corinne Duyvis