Beter dan 'De avond is ongemak'

MwEva 02 augustus 2019
Dit boek heeft geen duidelijke verhaallijn voor mij en toch is het heel interessant om te lezen. Het is ondanks het toch wel vreselijke leven van de hoofdpersonen een prettig boek om te lezen. Er staan veel mooie zinnen in dit boek zonder dat het boek vastloopt op een overdaad aan mooie zinnen. Het boek is treurig zonder treurig te stemmen. Het boek deed me een beetje denken aan De avond is ongemak (alleen is Moeders
van anderen een prettige leeservaring) en ook wel aan Wees onzichtbaar. Het gaat over opgroeien en het moeilijk hebben. De hoofdpersonen zijn sympathiek en ik kan het me ook voorstellen dat het leven zo gaat. Ook wat herkenbaarheid omdat ik rond dezelfde tijd als de hoofdpersonen opgroeide. Ik heb nu drie boeken van de lijst gelezen (Doet sneeuw pijn, Moeders van anderen en De witte kamer). Alle drie zijn het boeken die ik graag las. Alleen Moeders van anderen mag ik echt beoordelen, maar ik kan het toch niet laten om te vergelijken. Ik twijfel nu nog heel erg of ik vind dat dit boek in de shortlist moet komen. Ik denk van wel, maar als een goede tweede en niet als mijn winnaar. Voor mij is Doet sneeuw pijn tot nu toe mijn echte winnaar. Ik zou enorm balen als dat boek niet in de shortlist zou staan en dat heb ik minder met Moeders van anderen. Al zou ik Moeders van anderen zeker aanraden aan anderen en snap ik niet waarom dit boek niet net zo gepromoot wordt als dat voor mij vreselijke De avond is ongemak vorig jaar werd.

Meer recensies van MwEva