Over Goden, mensen en maatschappij

Naamah Ntorious 11 augustus 2020
Ik las tot nu toe nog maar 2 boeken van Neil Gaiman. En van beide boeken kan ik zeggen dat je de volledige betekenis niet in één leesbeurt kan bevatten. Het zijn boeken om na enkele jaren terug op te pakken en weer nieuwe onderliggende draden in te ontdekken, nieuwe betekenissen aan te voelen.

American Gods volgt Shadow, een dertiger die net vrijgelaten is uit de gevangenis. Het lijkt het begin van het verhaal, maar dat is het duidelijk niet. Zijn celgenoot blijkt namelijk een veel grotere rol te hebben in de gebeurtenissen dan je oorspronkelijk zou denken. Zijn vrouw sterft en er gebeuren allerlei geheimzinnige, onrealistische dingen waar Shadow zich schijnbaar apatisch door laat meevoeren, maar het zijn de onderstromingen van zijn geest die het verhaal en zijn pad vormgeven. De paar keer dat hij zelfstandig een beslissing neemt en voet bij stuk houdt, zijn bepalend voor het verdere verloop van alle gebeurtenissen.

Thema's als goddelijkheid, leven, dood, loyaliteit, afstamming, migratie, cultuur en maatschappij worden op een heel natuurlijke manier verweven met het verhaal. Het is een boek dat aanzet tot denken en alleen dat al is een hoog goed,naar mijn mening. Zoek je iets lichts en luchtig, ga hier dan aan voorbij. Zoek je iets vreemds en bizar dat onder je huid gaat zitten, maar toch een inspanning vraagt? Probeer het dan en ik denk niet dat je teleurgesteld zal zijn.

Meer recensies van Naamah Ntorious