Een psychologisch pareltje

Naamah Ntorious 21 november 2023
Ik begon dit boek met weinig verwachtingen. Mijn interesse in mythologie is vrij groot en hervertellingen ervan zullen door mij altijd met een zeer kritische blik worden gelezen. Toch vond ik dit boek ontzettend verrijkend. Het verhaal van Persephone wordt zoveel rijker door de subtiele commentaar op trauma die het hele boek zijn karakter geeft. Het trauma van verstikkende/verwaarlozende ouders, het trauma van het patriarchaat, niet enkel op vrouwen, maar ook op mannen, het trauma van oorlog, ... De gevolgen hiervan op het hoofdpersonage en haar love interest bepalen de stroming van het verhaal. Maar ook de hoop die opbloeit als je na alle ellende toch je plaatsje in de wereld vindt/opeist. Ik vond de thema's goed uitgewerkt, zonder betuttelend over te komen. Ik heb persoonlijk een hekel aan het woordje 'woke' maar dit was woke op de goeie manier. Niet het opdringen van een gedachtegoed, maar het aanreiken van ideeën zonder verplichting, het aanzetten tot zelfstandig nadenken over wat goed en kwaad werkelijk is en wat nodig is om tot een realiteit te komen waarin je zelf wilt leven.

Meer recensies van Naamah Ntorious