Een boek over dappere vrouwen

Naomi Leunis 24 november 2019
Wij Zijn Gevlucht is het nieuwste boek van Malala Yousafzai, alleen is ze hier niet zelf aan het woord. Ze vertelt haar verhaal en dan geeft ze het woord aan andere meisjes die gevlucht of ontheemd zijn. In totaal zijn er 10 verhalen van meisjes/vrouwen die hun thuis hebben moeten achterlaten.

Het boek is gemakkelijk geschreven en zeer gepast voor het publiek, namelijk jongeren. De verhalen, hoewel zwaar en gevuld met trauma’s voor de meisjes/vrouwen zelf, zijn niet te gedetailleerd beschreven zodat dit boek het perfecte boek is om de vluchtelingencrisis bij jongeren aan te kaarten. Na dit boek kunnen ze zich dan verdiepen. Voor oudere lezers zal het boek misschien nogal oppervlakkig lijken omdat elk verhaal maar uit een aantal pagina’s bestaat en daardoor natuurlijk maar het minimum meegeeft wat het meisje/de vrouw heeft meegemaakt. Meer dieptegang was welkom, maar dan was het boek misschien niet geschikt geweest voor jongeren.

Het boek doet een poging om de stigmatisering rond vluchtelingen te doorbreken en daar slaagt het volgens mij wel in. Naast die 10 verhalen van de meisjes/vrouwen is er ook het verhaal van Jennifer, een Amerikaanse vrouw die de familie van Marie Claire hielp bij hun aankomst in Amerika. Dit was voor mij een belangrijk verhaal want het toonde dat er wel degelijk mensen zijn die willen helpen en dat niet iedereen de vluchtelingen zomaar terug zou sturen. Het was hartverwarmend om te lezen hoe zijn de familie van Marie Claire in haar armen heeft gesloten.

Ik raad het boek zeker aan als je een eerste kennismaking wilt met de echte vluchtelingen (en niet enkel de slechte gevallen die in het nieuws komen).

Meer recensies van Naomi Leunis