Pleidooi voor verdraagzaamheid

Naomi Leunis 02 oktober 2019
* recensie-exemplaar gekregen van Harpercollins nl

“mijn menselijkheid is diepgaan en onlosmakelijk verbonden met die van jou.” Desmond tutu

De lessen van Ubuntu zijn geschreven door Mungi Ngomane, de kleindochter van aartsbisschop Desmond Tutu. In het boek wordt de filosofie van Ubuntu uitgelegd aan de hand van 14 lessen met bijpassende voorbeelden.

Maar wat is Unbuntu nu precies? Mungi Ngomane omschrijft het als een woord dat de Zuid-Afrikaanse idealen omvat over hoe we samen kunnen leven. Het draait om respect hebben zowel voor jezelf als voor anderen ongeacht ras, geloof, huidskleur… de mens hoort thuis in een gemeenschap, niet op zichzelf, en die gemeenschap kan enkel bloeien als we iedereen als gelijken aanschouwen.
In de woorden van Desmond Tutu: “Ubuntu is een concept dat in mijn gemeenschap één van de meest essentiële onderdelen is van een leven dat in het teken staat van moed, compassie en een band hebben met anderen.”

De 14 lessen in het boek gaan allemaal over een ander principe van Ubuntu en deze principes worden geïllustreerd aan de hand van voorbeelden. Op het einde van elke les staan er ook altijd tips om het besproken principe van Ubuntu toe te passen op je eigen leven. Sommige van deze lessen lijken misschien voor de hand liggend (vb. Les 2: samen staan we sterk), maar toch kan je er naar mijn mening nieuwe inzichten uithalen. Andere lessen (vb. Les 9: de kracht van vergeving) kon ik moeilijker aannemen omdat ik persoonlijk vind dat niet alles vergeven kan worden. Blijkbaar heb ik in dat onderdeel van mijn leven dus nog niet voldoende Ubuntu.

Het grootste deel van de voorbeelden in De Lessen van Ubuntu draait rond de Tutu Foundation, Aartsbisschop Desmond Tutu of Nelson Mandela. Veel van deze voorbeelden linken dan ook terug aan het apartheidsregime in Zuid-Afrika en de antiapartheidsbeweging. Naar mijn mening gaf dit het boek een meerwaarde. Het was een klein stukje geschiedenis dat ik anders nooit had gekend zoals bijvoorbeeld de rol van de Waarheids- en Verzoeningscommissie na de afschaffing van de apartheid.

Lessen van Ubuntu is niet zomaar een boek over een nieuwe levensstijl trend zoals Hygge en Fika. Naast de filosofie van Ubuntu uit te leggen is het ook een pleidooi voor meer verdraagzaamheid, wat in de huidige maatschappij soms inderdaad wel ontbreekt, en openheid. Voor wederzijds respect en samenhorigheid.

Ik vond het een enorm interessant boek om te lezen en heb er ook enorm van genoten. Met mijn stylo en markeerpen in de hand ben ik er door gevlogen. Ik raad het boek dan ook graag aan iedereen aan. Aan mensen die graag een nieuwe filosofie willen ontdekken, aan mensen die Ubuntu willen brengen in hun eigen leven en hun omgeving, maar ook zeker aan mensen die zich afvragen hoe Ubuntu zo een grote rol heeft kunnen spelen na de afschaffing van de apartheid in Zuid-Afrika en hoe het dus ook een rol kan spelen in de conflicten van vandaag. Misschien bent u leerkracht wiens leerlingen ruzie maken, misschien hebt u een collega waaraan u zich ergert, of misschien werkt u voor een regering… Ubuntu kan in al onze levens, groot en klein, worden toegepast.

Meer recensies van Naomi Leunis