Zonder Liefde

Natalie 11 september 2019
Het is mijn eerste kennismaking met het werk van Stefan Brijs. Zijn naam is mij niet onbekend, ik ken hem van zijn bekendste boek ‘De engelenmaker’.

‘Zonder liefde’ is zijn nieuwste roman. Het verhaal van Paul en Ava, verteld vanuit het perspectief van Paul. Beide komen uit een mislukte relatie: Paul is gescheiden, Ava had haar vriend verlaten.

Uit de eerste bladzijden maak ik op dat de verteller terug kijkt over een periode van zijn leven. Een specifieke datum wordt niet genoemd maar ergens in het verhaal betaalt Ava met Belgische franken. Het verhaal speelt zich dus ergens voor 2002 af. De ontmoeting in de bioscoop is het begin van een goede vriendschappelijke relatie. Zoals Paul opmerkt: “zij was, hoewel aantrekkelijk, niet mijn type”.

Maar een vriendschap tussen een man en een vrouw, zonder liefde, komt niet vaak voor. Ava kan terecht bij Paul, Paul kan bij haar terecht. In de tussentijd zijn ze op zoek naar een nieuwe relatie. Ava in mindere mate, zij gelooft in liefde op het eerste gezicht en meer dan dat. “Een relatie moet toch passioneel blijven. Je moet toch fysiek naar elkaar kunnen blijven verlangen.”

Je volgt de personages op zoek naar die ene partner: via contactadvertenties of bij toeval (liefde op het eerste gezicht). En dan de volgende uitdaging: hoe hou je je relatie in stand? Maar echt spectaculair wordt het verhaal niet. Het verhaal scoort vooral door het mooie, verzorgde taalgebruik.

Meer recensies van Natalie