Coronacrisis 2.0

Nathan van Dam 02 november 2021
‘Wat is er in godsnaam allemaal aan de hand in dit land?’

Ongeveer halverwege het boek verzucht een van de hoofdpersonen bovenstaande. Het is kenmerkend voor het hele boek, waarin de hoofdpersonen samen met de lezer steeds meer puzzelstukjes weten te ontrafelen over enkele mysterieuze zaken die zich voordoen in het Nederland van minister-president Michael Koenen.

Jens Vern doet geen moeite om de vergelijking met de huidige situatie in Nederland te voorkomen. In een land dat na een pandemie en een succesvolle vaccinatiecampagne economisch weer aan het opkrabbelen is, trekken een aantal vreemde gebeurtenissen de aandacht van de hoofdpersonen in het boek. Losjes gebaseerd op de complottheorieën over virussen en vaccinaties die je weleens voorbij hoort komen en doorspekt met technologische hoogstandjes ontvouwt zich een thriller die de toekomst van Nederland en eigenlijk de hele wereld als inzet heeft.

Het verhaal wordt verteld door de ogen van verschillende personages, waardoor er in het boek vaak van perspectief wordt gewisseld. Hierdoor is het voor de lezer gedurende het hele boek best een uitdaging om iedereen uit elkaar te houden. Er gebeuren veel dingen en constant wordt er naar een ander personage gesprongen. Op een gegeven moment wordt het daardoor lastig om de lijnen uit elkaar te houden en te weten wie ook alweer wat heeft gedaan. Daarbovenop komen nog de geheimzinnige hoofdstukken waarvan we niet weten wie het zegt, wat de complexiteit van de verhaallijnen verder uitdiept. Wat wel helpt is dat het makkelijk is om sympathie te hebben voor de hoofdpersonages, alhoewel de naïviteit er soms van afspat.

Op zich zijn meerdere complexe verhaallijnen geen probleem, als uiteindelijk alles maar mooi samenkomt. Voor een deel is dit zeker het geval, maar de motieven en werkwijze van wat ik nu even ‘de vijand’ in het verhaal noem blijven behoorlijk onduidelijk. De opbouw van het verhaal is knap bedacht en goed geschreven tot aan de ontknoping van het boek. Maar het is net alsof de schrijver gewoon niet wist hoe alle losse eindjes aan elkaar geknoopt moesten worden om tot een knallende ontknoping te komen. Wat overblijft is een lezer met toch wel best wat vragen en niet ingeloste verwachtingen.

Met een complottheorie die een pandemie, een Amerikaans farmacieconcern, een foute Nederlandse regering en een mysterieuze vijand omvat heeft Jens Vern hoge verwachtingen geschept en een ambitieus plot op touw gezet. Hoewel het boek zeker spannend opgebouwd wordt schept het ook veel verwachtingen voor de ontknoping, maar de uitwerking daarvan blijft achter. Ik heb het idee dat er een vervolg aankomt, dus wie weet dat we daar wat wijzer worden over het een en ander! Met dat in het achterhoofd geef ik dit boek het voordeel van de twijfel en zeg ik: lekker gaan lezen!

Meer recensies van Nathan van Dam