Grenzeloze recordvreter

Nicole van der Elst 29 juli 2019 Hebban Recensent
Steeds meer Oost-Afrikaanse marathonlopers komen voor een ander land uit. De concurrentie in landen als Kenia en Ethiopië is zo moordend, dat velen anders niet aan internationale wedstrijden mee kunnen doen. Ik dacht dat dit ook de reden was dat de uit Somalië afkomstige atleet Abdi Nageeye voor Nederland uitkomt, maar na het lezen van zijn levensverhaal heb ik mijn mening herzien.

In Abdi Nageeye. Atleet zonder grenzen doet journalist André van Kats zijn bijzondere levensverhaal uit de doeken. De ondertitel verwijst naar zijn fabelachtige sportprestaties, waaronder de verbetering van het Nederlands record naar 2:06:17 in de meest recente editie van de Rotterdamse marathon, maar ook naar de verschillende landen waarin Nageeye heeft geleefd. Als jongetje werd hij door zijn ouders naar zijn halfbroer in Den Helder gestuurd. Net gewend aan het leven in Nederland volgden gewelddadige omzwervingen in Syrië, Ethiopië en Somalië. Toch spatten vooral het plezier in zowel het leven als de sport van de pagina’s.

Daarnaast kent hij zijn vaderland zo goed dat vergelijkingen met bijvoorbeeld Kenia, waar hij nu traint met de beste marathonlopers ter wereld, je stil doen staan bij de eigenaardigheden van de Nederlandse cultuur. ‘Als ik op Utrecht Centraal koffie aan het drinken ben en naar de mensen zit te kijken, dan zie ik iedereen alleen maar recht vooruit staren en in snelle pas doorlopen. Niemand heeft aandacht voor elkaar. In Kenia is alles veel relaxter.’

Wereldrecordhouder Eliud Kipchoge schreef het voorwoord en volgens hem kunnen we veel van Nageeye verwachten: ‘Ik denk dat hij de mogelijkheden heeft om 2:05 uur te lopen, of zelfs 2:04 uur… Toen hij jong was, heeft hij al voor heel veel uitdagingen gestaan in zijn persoonlijke leven en die hebben hem de man gemaakt die hij nu is.’

Meer recensies van Nicole van der Elst